Euroliidu otsus kinnitada alates 1. detsembrist kaardimaksetehingute vahendustasule ülempiir supermarketite sõnul neid eriti ei mõjuta, kuigi just vahendustasude tõttu on kaardimakse kaupmehele kallim.
Supermarketid: uus euronõue meid ei mõjuta
«Meie kui jaeketi jaoks jääb kõik korralduslikult sisuliselt samaks – peame tasuma pankadele teenustasusid lepingu alusel, mis sätestab meile mitmeid piiranguid ja kohustusi, kuid samas ei maanda teenuse katkemisega seotud riske,» rääkis Maxima Eesti finantsjuht Sergejs Millers.
Pooled Maxima ostjatest eelistavad siiani maksta sularahas ja Maxima 70 poe kogemus näitab, et sularaha käitlemise teenus on tunduvalt odavam kaardimakseteenusest. Kaardimaksete puhul on kliendi silmis määrava tähtsusega mugavus.
«Arvestame praegu ja kindlasti ka tulevikus, et on praegu ja kindlasti ka tulevikus ostjaid, kes eelistavad arveldada sularahas,» ütles Millers. Just seetõttu ei näe poekett võimalust loobuda täielikult sularaha käitlemisest ja sellega seotud kuludest.
«Kui räägime kaardimaksetest, siis senikaua kuni pangad jätavad vastava teenuse katkemisega seotud riskid maandamata ja jätkavad samal ajal automaatide vähendamist, säilib meie kui kaupleja risk saada kahju (nii rahalist kui ka mainekahju) sooritamata ostu tõttu. Kokkuvõttes kulud olid, on ja jäävad,» tõdes Millers.
ABC Supermarkets ASi juhatuse liikme Andrus Põllu sõnul ei mõjuta kaardimaksete vahendustasu piirmäära kehtestamine otseselt poodide tegevust, kuid vähendab ebaproportsionaalselt suuri kulusid kaardimaksetele. Kaardimaksete osakaal Comarketi kaupluste käibest on Põllu sõnul ligi 60 protsenti. «Seoses vahendustasuga on kaupmehele kaardimakse tehing kallim,» ütles Põld.
Ka Rimi pressiesindaja Katrin Bats sõnas, et kaardimakse vahendustasude piir (0,2–0,3 protsenti) ei tähenda panga kaardimaksetasu automaatset vähenemist kaupmehe jaoks. «On siiski tõsi, et ka kaupmees saab oma tasud selle tulemusena pangaga koos üle vaadata,» lisas Bats.
Praegu Rimil pangaga uute vahendustasude kohta veel kokkulepet pole ning seepärast on Batsi sõnul mingist mõjust veidi ennatlik rääkida. Rimi klientidest maksab 60 protsenti ostude eest pangakaardiga.
Batsi sõnul on kaupmehe jaoks sularaha käitlemine kindlasti kallim. «Põhjuseks suurem inimtööjõukulu selle käitlemisel, näiteks turvateenuse ja sularahakeskuse teenuste eest jms,» selgitas ta.
Ükski supermarket ei soovinud lepingu konfidentsiaalsusele viidates öelda, kui palju nemad pangale kaardimakse eest vahendustasu maksavad. Ka kinnitasid kõik kolm poeketti, et ei pea vajalikuks kehtestada kaardimakse puhul miinimumsummat, millest väiksema ostu korral tuleks tasuda sularahas.