Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Taksojuhtide 12 soovitust sõitjatele

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Taksojuhtide Liit
Copy
Moodsa aja leiutised - taksoäpid teevad sohvritele tuska.
Moodsa aja leiutised - taksoäpid teevad sohvritele tuska. Foto: SCANPIX

Kuna Eestis on sõitjatel võimalus valida mitme erineva nutirakenduse vahel, siis on taksojuhid koostanud kümme soovitust nutirakenduste kasutajatele.

  1. Taksoäpp ega selle omanik ei vastuta millegi eest, ka tellitud sõiduki mitteilmumise, juhi tervisliku seisundi ega auto korrashoiu eest. Seda teevad vaid litsenseeritud juhid ja ametlikud taksofirmad (vedajad, kelle palgal on juhid).
  2. Kui soovite sõita litsentseeritud taksoga, siis tuleks valida sõiduk, millel on olemas plafoon, avalik hinnakiri, taksomeeter ja litsentseeritud juhi tõend. Sellisel juhul valite ka kõrgema turvalisuse astme nii juhi professionaalsete oskuste, terviseseisundi kui ka sõiduki tehniliste parameetrite osas.
  3. Iga sõiduk, mida kaasaegsed taksoäpid tellida võimaldavad, ei ole takso. Seda just seaduse mõttes. See tähendab, et tellitud auto puhul võib olla tegu ka piraattaksoga.
  4. Piraattakso on auto, mis ei ole läbinud mitmeid kontrolle, hankinud ega ka maksnud mitmete seadusega nõutud lubade ja litsentside eest ning mille juhti ega tehnilist seisundit ei saa kontrollida munitsipaalpolitsei taksokontroll.  
  5. Piraattakso tunneb ära kergesti: autol pole esiklaasil transpordiametis kinnitatud juhi tõendit, autol puuduvad sageli taksomeeter ja katusel plafoon.
  6. Iga klient, kes valib sõitmise piraattaksoga, rikub kehtivat ühistranspordi seadust ja asetab ennast väljapoole seaduse kaitsvaid piire, kuna sõidab 100 protsenti enda isiklikul vastutusel.
  7. Iga sõiduk, mis ei ole takso, võib teid küll viia punktist A punkti B, kuid kui midagi tõsist juhtuma peaks, sekkub politsei nendesse küsimustesse väiksema prioriteetsusega kui ühistranspordis juhtunud õnnetustesse.
  8. Kui soovite hoida kokku raha ja sõita mitte taksomeetri, vaid mingi muu kokkuleppe alusel, siis sobivad selleks vaid ilma taksomeetrita sõitvad piraattaksod. Sellisel juhul määrate hinna vaid juhiga kokku leppides. Võite tasumise aluseks valida kas taksoäpi või ka midagi muud, miski teid selleks ei sunni. Kui enne sõidu alustamist hinnas kokku ei lepita, ei kohusta ükski seadus piraattaksoga sõitnud klienti raha maksma.
  9. Kui kasutate taksot, on taksojuhil kohustus printida teile kviitung. Piraattaksod seda üldjuhul ei väjasta, vastav seadus neile ei kehti.
  10. Piraattaksodel puudub õigus kasutada liiklemiseks bussiteid, mistõttu võib sõit tipptunnil muutuda liiga aeglaseks või riskantseks.
  11. Kuna piraattaksod ja –taksojuhid hoiavad kokku kõigilt kulutustelt,mida peavad tegema seadusekuulekad taksojuhid ja –firmad (taksomeeter, juhi tervisetõend, transpordiameti taksojuhi tõend, taksojuhi koolitus,  iga-aastane auto tehniline ülevaatus,  jms), siis käsitlevad taksojuhid neid mitte kolleegide, vaid varastena, kes tegutsevad seadusevastaselt.
  12. Kuna kontroll piraattaksonduse üle sisuliselt puudub, siis on olemas ka oht, et need sõidukid ei tasu osutatavalt teenuselt makse Eesti Vabariigile ja nende teenuseid kasutades aitate kaasa ebaõiglase varimajanduse arengule Eestis.
Tagasi üles