Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Jõulureklaamiga ei tohi tekitada lapses alaväärsustunnet

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Maiken Mägi
Copy
Artikli foto
Foto: SCANPIX

Saabumas on kaubanduse kõrghetk, mistõttu tuletab tarbijakaitseamet meelde, et lastele suunatud reklaamides on keelatud õhutada last iseseisvale ostule või luua illusioon, et asja ostmine muudab ta teistest paremaks.

Kindlasti ei tohi lastele suunatud reklaam sisaldada pöördumist lapse poole, millega teda kutsutakse üles nõudma reklaamitava kauba ostmist või õhutada last iseseisvale ostule. Kaudse üleskutsena mõjuvad näiteks soodsale hinnale viitamine, toodete kogumisele õhutamine või üleskutse nendega mängimisele.

Tähelepanelik tasub olla jõuluvana ja päkapikkude teemal. Kirjad jõuluvanale ja usk päkapikkudesse on jõulueelsel ajal sageli läbivaks ideeks nii lastele kui täiskasvanutele suunatud reklaamides. Lastele suunatud reklaam peab arvestama nende east tuleneva kehalise ja vaimse eripäraga. Sageli võib sellise temaatikaga lapsehäälne reklaam kõnetada last ka juhul, kui reklaami sihtgrupiks ei ole peamiselt lapsed.

Oluline on, et reklaam ei tekitaks lastes tunnet, et mingi kauba või teenuste ostmine muudab ta teistest paremaks või selle puudumisel on vastupidine mõju. Kuna perede materiaalsed võimalused on erinevad, võib lastel selliste reklaamide tõttu tekkida alaväärsustunne.

Kaupluste kliendilehtede koostamisel palub amet arvestada ka asjaoluga, et alkoholi reklaam on keelatud trükises, mis on suunatud peamiselt lastele ja trükise leheküljel, kus avaldatakse peamiselt lastele suunatud teavet.

Lisaks tuletab amet meelde, et seaduse järgi on reklaam keelatud koolieelse lasteasutuse, põhikooli, gümnaasiumi ja kutseõppeasutuse ruumides, välja arvatud õppe- ja kasvatustöö välisel ajal, kui seal toimub üritus täisealistele.

Lastele suunatud reklaami määratlemisel tuleb hinnata nii reklaami teostust, kujundust ja väljenduslaadi kui ka määratleda sihtgrupp. Juhul, kui hindamisel leiab kinnitust seotus lastega, on vajalik järgida ka lastele suunatud reklaami nõudeid vastavalt reklaamiseadusele ja tarbijakaitseseadusele.

Tagasi üles