Reedel Tallinnas finantshariduse konverentsil kõnelenud Helsinki Ülikooli professori Päivi Palojoki sõnul ei pea noored end veel «päris» tarbijateks ega võta täit vastutust oma tarbimisvalikute eest.
Soome professor: noored ei pea end veel «päris» tarbijateks
Professor tõi näiteks ühe Soome kooliõpilase, kes ostis mobiilimakset kasutades pea kogu kooli õpilastele Coca-Colat ja näkse. Poiss tahtis olla popp ja kasutas võimalust. Samas ei mõelnud ta tagajärgedele – ligikaudu 200 euroni küündivale mobiiliarvele.
Mõni aasta tagasi viis Palojoki Soome noorte seas läbi uurimuse, millest tuli välja antud näidet selgitav mõtteviis – noorte jaoks algab «päris» tarbimine alles täiskasvanueas ning alles siis on aeg käituda vastutustundlikult.
Taolises mõtteviisis võib professori hinnangul osalt süüdistada ka koolis antavat haridust. Sageli tuuakse õpilastele majandusteemasid käsitledes näiteid täiskasvanute maailmast.
«Selle asemel, et rääkida teoreetiliselt näiteks korteri ostmisest, mis 15-aastast kuidagi ei kõneta, võiks rääkida konkreetselt mobiiltelefoni näitel sellest, milliseid kohustusi ma endale operaatoriga lepingut sõlmides võtan, kas mobiili vahendusel ostude sooritamine on samaväärne krediitkaardi kasutamisega ja kuidas mobiiliga ostmist kontrollida ning mida teeb vastutustundlik tarbija vana mobiiliakuga,» ütles Palojoki.
Lisaks tõi professor probleemina välja selle, et majandusõppes on liialt palju negatiivseid sõnumeid ja õpetus koosneb peamiselt «ära tee seda ja ära tee teist» laadi nõuannetest. Nii tekib õpilastes vastumeelsus, sest tegelikkuses ihkavad nad elu nautida ja teha tarbimisvalikuid oma soovide järgi.