Päevatoimetaja:
Sander Silm

Vandeadvokaat vihastas Estonian Airi nõukogu esimehe välja

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kadri Hansalu
Copy
Estonian Airi nõukogu esimees ja majandusministeeriumi asekantsler Ahti Kuningas
Estonian Airi nõukogu esimees ja majandusministeeriumi asekantsler Ahti Kuningas Foto: Toomas Tatar

Estonian Airi nõukogu esimees ja MKMi asekantsler Ahti Kuningas ütles vastuseks vandeadvokaadile, kes süüdistas riiki teadlikult Estonian Airi varast tühjakskantimises, et sellist arvamust on piinlik lugeda.

Eesti advokatuuri maksejõuetusõiguse komisjoni esimees, vandeadvokaat Jüri Sirel rääkis Raadio 2-le, et kõigi tunnuste järgi on riik tegelenud teadlikult Estonian Airi varast tühjakskantimisega.

«On väga piinlik lugeda arvamust, et Estonian Airist on välja viidud varasid. Isegi parvlaeva vaidlustes MKM vastu olev jurist peaks teadma majanduse algtõdesid – varad ja kohustused käivad käsikäes,» kirjutas selle peale Kuningas.

«Olgu siis veel lihtsamalt öeldud – kui teil on korter ja korterilaen, siis need taandavad üksteist. Nagu auto ja autoliising. Tihti isegi samas väärtuses. Kuid lugedes vaid varade poolt, võib rääkida kogu maailmale, et ootamatult on kadunud varad, ehkki ollakse vabanenud ka laenust. Sellist juttu rääkiv inimene ei peaks ennast kuidagi makseõigusjõuetuse asjatundjaks tituleerima. Või kui seda juttu vabandab teadmatus, siis tuleks küsida, me vastame iga päev kümnetele küsimustele, küllap oleks ka sellele vastuse saanud.»

Kuningas lisas, et pealegi on ilmselt mõtlevad inimesed ise aru saanud, et kui Estonian Airis oleks sellised varad olnud, oleks tegu olnud väga eduka ettevõttega, kes poleks vajanud omanikupoolset kapitali, et hoida ennast tasakaalus restruktureerimise käigus. «Selle mõistmiseks piisab tervest mõistusest, ei ole isegi vaja diplomit. Aga ometigi selline müüt levib ja juba küsitakse kõigi arvamusi, et mis te arvate, kas Estonian Airis oli 58 miljonit varjus või oli 158 miljonit varjus,» selgitas Kuningas.

Ta tõi välja, et AS Estonian Airil on pankrotiavalduse kohaselt varasid 59,2 miljonit eurot, sealhulgas põhivara 44,4 miljonit eurot ja käibeavara 14,8 miljonit eurot.

AS Estonian Air on kõikide lennukite osas sõlminud kasutus- või kapitalirendilepingud ning tagastab käesoleval ajal lennukeid. «Nende lepingute omapärast tulenevalt kajastatakse lennukeid AS-i Estonian Air bilansis põhivarana, kuid lennukid ei ole kunagi olnud AS-i Estonian Air omandis. Bilansis on kajastatud kohustustena ka lennukite eest kuni aastani 2023 edaspidi tasumisele kuuluvad summad. AS Estonian Air oleks kapitalirendilepingute alusel kasutatud lennukid omandanud kapitalirendilepingu lõppedes 2023. aastal,» kirjeldas Kuningas.

Ta lisas veel, et eelnevalt ajakirjanduses avaldatud AS-i Estonian Air vara väärtuses 11,4 miljonit eurot olid hinnangulised ja seotud asjaoluga, et lennukid ei ole AS-i Estonian Air omandis.

Eesti advokatuuri maksejõuetusõiguse komisjoni esimees, vandeadvokaat Jüri Sirel rääkis Raadio 2-le, et kõigi tunnuste järgi on riik tegelenud teadlikult Estonian Airi varast tühjakskantimisega.

«Ma ei tea täpselt asjaolusid, aga vaadates numbreid eelmise aasta aruandes on ühe aastaga vara vähenenud 53,8 miljoni võrra,» ütles Sirel. «Eelmistel majandusaastatel tehti küll kahjumit, aga selline maht ühe aastaga on täiesti arusaamatu ja tundub, et on tehtud ettevalmistusi oodatavaks pankrotiks – et oli juba teada, et tuleb halb otsus. Tegeldi sellega, et teha uus äriühing – hästi palju viitab sellele, et on selline skeem tehtud.»

Tagasi üles