Novembri alguses, kui kõik vajalikud lepingud allkirjastatud, tuli Estonian Air välja uue strateegiaga, millega loodetakse firma omanikele – maksumaksjatele – tulevikus ohtralt kasumit teenima hakata.
IRLi suurtoetaja Estonian Airi uue näona
Uudise tegi oma investeerimisfirma uues kontoris teatavaks lennufirma nõukogu värske juht, riskikapitalist Joakim Helenius, kes oma särava naeratuse ja konkreetse ütlemisega leheveergudel sage külaline on.
Sama Joakim Helenius, kes 2007. aastal valimiste ajal Isamaa ja Res Publica Liitu miljoni krooniga ja 2009. aastal sama erakonda poole miljoni krooniga toetas. Erakonda, mille käes on majandusministri portfell. See minister omakorda määrab lennufirma nõukogu.
Jah, küünikutele võib ju tunduda, et välismaa riskikapitalist sai poliitikutelt tänutäheks mugava koha, kus välja paista. Eks see ole vaieldav.
Muidugi ei taha siinkohal ülekohtune olla. Tuleb ju Heleniuse rahvusvaheline kogemus ja tuntus lennufirmale ainult kasuks. Miks muidu majandusminister talle ettepaneku tegi.
Soomes sündinud ja Cambridge’i ülikoolis majandust õppinud ärimees on töötanud nii Goldman Sachsis kui ka Merrill Lynchi juhatuse liikmena ning aidanud luua Nordea panka. Elanud Saksamaal, Hiinas, Saudi Araabias ja Inglismaal. Tõusnud 2008. aastal Äripäeva rikaste «TOP 500» 4. kohale (sel aastal langes 63. kohale). Tema firma portfellis on põllumajandusfirmasid, tööstusettevõtteid ja mitmeid kinnisvaraprojekte.
Aga keegi ei saa öelda, et Helenius kunagi kõrvetada saanud poleks. Alles kolm aastat tagasi lahkusid tema investeerimisfirmast Trigon varahaldusüksuse võtmetöötajad eesotsas Kristel Kivinurm-Priisalmiga ja asutasid oma firma Avaroni.
Selle aasta sügisel pidi ta aga hüvasti jätma oma rahastamisüksuse inimestega, kes tahtsid samuti iseenda peremehed olla ja asutasid Arlig Capitali nimelise ettevõtte. Äripäeva veergudel tegi Helenius küll hea näo, kuid kuidas riskikapitalist seekordse «reetmise» tegelikult alla neelas, jääb vaid tema teada.
Tõsiasi on, et Estonian Air on viimased aastad tublisti kahjumis olnud ja korralikku kasumit suudeti teenida alles selle aasta kolmandas kvartalis. 45 miljonit krooni lausa.
Seega tundub, et Helenius suutis justkui õigel ajal õiges kohas olla – sai ettevõtte uueks näoks just siis, kui firma plussi jõudis.
Tegelikult on aga uue strateegia ja ka kasuminumbri taga 2008. aasta aprillis lennufirma juhiks määratud Andrus Aljas ja tema meeskond.
Nagu ka pressikonverentsil tunnistati, on nn põrkestrateegiat, mis näeb ette näiteks Londonisse lennates Poolas või Leedus vahepeatuse tegemist, juba pikemat aega välja töötatud. Helenius määrati nõukogu esimeheks aga üsna hiljuti.
Kas Aljase juhtimisel ja Heleniuse ülevaatamisel hakkab rahvuslik lennufirma lõpuks Eesti rahvale ka dividende tootma, selgub tulevikus. Niikaua on aga igaühel võimalik mõnda Euroopa suurlinna lennates pool tundi Vilniuses või Gdanskis umbses lennukis istuda.