Petturist autokool jõudis otsaga kohtusse

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Õppesõiduauto.
Õppesõiduauto. Foto: Arvo Meeks / Lõuna-Eesti Postimees

Tarbijakaitseamet määras paljusid inimesi eksitanud e-Autokoolitus OÜ-le ebaausa kauplemise ja eksitava reklaami eest trahvi 5000 eurot, mispeale esitas ettevõte kaebuse kohtusse.

Ameti ja autokooli vaidlus jõudis Riigikohtusse, kuid e-Autokoolituse kaitsja kassatsioon jäeti menetlusse võtmata. Seega jõustus 4. novembril Harju Maakohtu otsus, millega jäeti täies ulatuses rahuldamata firma kaebus tarbijakaitseameti tehtud otsuse osas.

Sel kevadel pöördus tarbijakaitseametisse hulgaliselt inimesi, kes sõlmisid autokooliga Chilli vautšeriportaalis avaldatud pakkumise alusel B-kategooria sõidukijuhi kursuse lepingu. Selle kohaselt pidi teooriakursus olema 60-protsendise soodustusega ning lisaks lubati piiramatul arvul tasuta sõidutunde.

Alates 24. veebruarist saatis autokool vautšeri ostnud inimestele teavituse, et tühistab tasuta  sõidutunnid alates 1. märtsist. Tarbijatele pakuti võimalust võtta tasulisi õppetunde või vahetada autokooli. Inimesed pöördusid vaidluse lahendamiseks tarbijakaebuste komisjoni, kuid paraku ei täitnud ettevõte komisjoni otsuseid ega tagastanud inimestele koolituse eest tasutud raha.

Amet alustas e-Autokoolituse suhtes väärteomenetlust ja leidis, et firma on esitanud inimestele hinnaeelise osas valeteavet ning seeläbi moonutanud nende ostukäitumist. Hind on oluline kriteerium otsuse tegemisel, mis võib kallutada tegema ostuotsust just tasuta teenust pakkuva kaupleja kasuks.

Teenuse sihtgrupiks on valdavalt noored, keda võib pidada kaitsetuteks tarbijateks ning kelle suhtes peavad ametid rakendama vastavaid meetmeid. Noortel ei pruugi jätkuda piisavalt kriitilist meelt ja arusaamist turunduse telgitagustest, sealhulgas ka eksitavatest kauplemisvõtetest. Samuti võib neil nappida kogemusi lepingute sõlmimisest, teadmisi oma õigustest ja kaupleja kohustustest.

«See on klassikaline näide keelatud kauplemisvõtte kasutamisest. Inimestele luuakse olulise teenuse müügipakkumine ning reklaami teel tekitatakse illusioon soodsusest,» selgitas ameti peadirektor Andres Sooniste ning lisas, et mõju on seda suurem, mida ahvatlevam on pakkumine.

Seni ei ole e-Autokoolituse käitumismuster oluliselt muutunud. «Loodame, et teema avalik selgitamine annab tarbijatele kogemust, julgust ja riskiteadlikkust ära hoidmaks sarnaseid olukordi tulevikus. Enne järgmisse ämbrisse astumist tasub alati järele mõelda, et kui miski tundub liiga ilus, et olla tõsi, siis ehk ongi teil õigus,» ütles Sooniste.

Ühiskonna kõrgendatud huvi näitab ka autokooli suhtes ametisse pöördunud tarbijate arv - kokku on pöördumisi 79, millest 21 puhul on tegemist kaebusega. Tarbijakaitseamet kandis ettevõtte suvel musta nimekirja, sest nad ei täida oma kohustusi tarbijate ees ega tarbijakaebuste  komisjoni otsuseid.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles