Suurbritannia järel Skandinaavia IT sektori vallutanud suured India allhankefirmad on viimaste aastatega söönud end sisse ka Soome turule.
India allhankijad hõivavad Soome IT sektorit
India allhankijate käes on nüüd juba viiendik Soome IT teenuste turust. Nende edu keskne põhjus on suur armee asjatundjaid kodumaal Indias, vahendab Soome rahvusringhääling YLE.
«Tegelikult pole me mingisugused timukad,» rääkis YLEle India ettevõtte Wipro Soome filiaali juht Arto Kuusinen. Wipro on üks India ja kogu maailma suurematest IT teenuseid osutavatest firmadest; teised on HCL, TCS, Infosys ja Tech Mahindra.
India allhankijate käes oli aastal 2006 kõigest üks protsent Soome IT teenuste turust. Nüüd nende osakaal juba 20 protsenti.
«Nad teevad selge panuse sellele turule. Nad on väga kliendikesksed ja paindlikud lepingute sõlmimisel; nad on Soomest suure turuosa võitnud,» rääkis YLEle Kari Järnstöm, allhankenõustaja ISG Soome juht.
India IT ettevõtete tugibaas Euroopas on Suurbritannia, kust on asutud nüüd vallutama Skandinaaviat, kus inglise keele oskus on laialt levinud ja IT sektor on väga arenenud.
Uute tegijatega tulevad tihti kaasa ka teistmoodi tavad. Mõned aastad tagasi sõlmis Nokia allhankelepingud HCLi ja TCSiga, misjärel hindud koondasid suure hulga inimesi.
«See oli päris jõhker käitumine,» meenutas Soome inseneride liidu nõupidamisjuht Ismo Kokko. Tema sõnul on allhankega saadud töö kiire üleviimine kodumaale just India firmadele tüüpiline käitumine.
Aga Järnströmi sõnul tööde Indiasse kantimist enam nii palju ei esine. «Nüüd on tähtsad muud väärtused. Allhanke kaudu pääsetakse ligi uuele tehnoloogiale ja innovatsioonile. Pürgitakse geograafiliselt uutele turgudele,» rääkis ta.
Kuusineni sõnul Wipro nii ei käitu. «Skeem, kus töötegija antakse üle allhankijale, kes imeb temast kogu oskusteabe välja ja viskab siis minema, ei kuulu meie põhimõtetega kokku,» ütles ta. Ka Kokko inseneride liidust möönab, et Wipro tegevus on tavapärasest erinev, nad palkavad kohalikke.
Wiprol on Soomes 135 töötajat, aga üle maailma 160 000. Enamik töötajaist on loomulikult Indias.
Kuusineni sõnul on üks konkurentsieeliseid suure töötajate massiga kaasnev laiaulatuslik oskusteave: India ettevõtted suudavad erinevalt lääne konkurentidest pakkuda oskusteavet ja tuge ka vananenud tehnoloogiatele ja platvormidele.
Seega ei konkureeri hindud vaid odava hinnaga. Näiteks mullu oma Tornio tehase tootmise juhtimise tarkvara arenduse Wiprole üle andnud Outokumpu IT juht Patrik Ekström hindab lisaks allhankija kuluefektiivsusele ka laiapõhjalist oskusteavet.
«Nad teevad suure panuse arendusele, tarnides kliendile nii valmis kui ka poolvalmis lahendusi ning lisaks on neil tugev offshore-tugi,» ütles Ekström.
Outokumpu on ka osa administratiivseid tegevusi India allhankijatele üle andnud. Ettevõte ise on tulemustega rahul, kuid Tornio tehase usaldusisiku Pekka Korpela sõnul on teenuste tase üllatavalt palju langenud.
Kuusineni sõnul kavatseb Wipro Soomes kasvamist jätkata. Lisaks kitsale IT teenuste osutamisele ollakse valmis kliendile osutama ka muude protsesside juhtimise teenust. Isegi õigusabi teenust saab Indiast hankida, ja seda on YLE teatel Soomes juba proovitud ka.
Kuid edaspidi ei pruugi soomlastele teenuseid osutada üksnes India insenerid - peatselt hakkavad seda tegema India robotid, rääkis Kuusinen.