Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Land Roveri legendaarne maastur läheb ajalukku

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Aivar Õepa
Copy
Land Rover Defender Dubai autošõul.
Land Rover Defender Dubai autošõul. Foto: Xinhua / Sipa USA

Land Roveri legendaarne maastur Defender, mida on eriliste muutusteta toodetud aastakümneid (kui mitte lugeda muudatuseks varasemate seeriate numbrilise tähistuse asendamist sõnaga Defender 1980ndatel), on tänapäeval osutunud sama anakronistlikuks kui Briti lordide varasem lemmikharrastus rebasejaht. Sestap on üha suuremas kahjumis Jaguar Land Rover otsustanud legendi järgmise aasta alguses ajalukku saata, kirjutab Bloomberg.

«On aeg alustada uut peatükki,» ütles agentuurile Nick Rogers, Jaguar Land Roveri peainsener, kes ise, muide, õppis Defenderiga sõitma. «Tahame liikuda edasi uue autoga.»

Suurbritannias, kus Land Rover Defenderi baasmudel maksab 23 100 naela (33 000 eurot), on auto pea-aegu maaelu sünonüüm. Lihtsa disainiga auto on vedanud briti kroonitud päid ja tavalisi farmereid, troopika elevandikütte ja sõdureid kõigis konfliktides pärast Teist Maailmasõda. Sirgetest alumiiniumplekkidest kastikujuline kere, pea ilma kaldeta tuuleklaas, tagaukse küljes kõlkuv või keset mootorikatet vedelev varuratas ning katuseraam, kuhu saab siduda äsjakütitud lõvi - need detailid pole muutunud juba aastakümneid ning muudavad Defenderi ühtedele praktiliseks lihtsaks sõiduvahendiks, teistele eputamisikooniks.

Aga maailm on edasi läinud ja linnamaasturite segmendis, mis on autoturu üks kiireimini kasvavaid segmente, Defender ostjaid eriti ei leia. «Jalgpalliemadele» on ta liig robustne ja mugavusteta ning kui lisada kohutavalt suur pöörderaadius, kehvad tulemused turvatestides ennekõike suure ohu tõttu jalakäijatele, Euroopa keskmisest kaks korda suurem CO2 heitme määr ja kõigi tänapäevaste vidinate nagu puuteekraani ja mobiiliga ühilduvuse puudumine, võibki aru saada, miks auto müük on kukkunud kolmandikuni alates hiilgeajast 1970ndatel.

2018. aastaks ootavad turuanalüütikud linnamaasturite ülemaailmse turu kasvu kolmandiku võrra 26 miljoni autoni aastas. Jaguar Land Rover, mille kahjum ulatus kolmandas kvartalis 92 miljoni naelani (131,4 miljonit eurot), vajab sellest turust hädasti suuremat tükki. Luksusmaasturitest nagu Range Rover ja peatselt turule tulev Jaguari maastur, üksi ei piisa, seega on ettevõttel plaanis Defenderi bränd peatselt taaselustada täiesti uue autoga.

Kuid samal ajal konkurents tiheneb. Näiteks Fiat-Chrysleri Jeep, teine ajalooga maasturibränd, mida on ometi erinevalt Defenderist pidevalt kaasajastatud, on turule tulnud uue algtaseme mudeliga Renegade, mille hind praegusest Defenderist kuuendiku odavam.

Wiesbadeni marketingi ja kommunikatsiooni instituudi juhi Franz-Rudolf Eschi sõnul on Defenderi uuendamisel edu, kui suudetakse säilitada piisavalt autentsust, et mitte kaotada vanu fänne ning samal ajal võita juurde uusi.

«Mis ajaga kaasas ei käi, sureb,» kommenteeris Esch Bloombergile. «Defender peab endale truuks jääma, isegi kui ta käib ajavaimu peegeldades kaasas klientide muutunud nõudmistega.»

Tagasi üles