Päevatoimetaja:
Sander Silm

Ministeerium kaalub veelgi karmimaid alkoholimüügi piiranguid

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Karmid alkoholimüügi piirangud teevad tanklatele tuska.
Karmid alkoholimüügi piirangud teevad tanklatele tuska. Foto: Priit Simson / Postimees

Alkoholimüüjaid ja -tootjaid nörritav seadus võib tulla kavandatust veelgi karmim, sest töö- ja terviseminister Jevgeni Ossinovski sõnul senistest piirangutest ei loobuta ja täiendavad on juba arutelu all.

Alkoholi müüki ja reklaami piirava  eelnõu puhul on naiivne arvata, et see läheb riigikogus libedalt läbi. Mis võivad olla need kõige kriitilisemad punktid, mille kaitsmisega te peate hakkama vaeva nägema?

Kõige kriitilisem on see, et rahvusvaheline teadus ja meie enda spetsialistid ütlevad selgelt: alkoholipoliitikas töötab meetmete kompleks. Selleks, et reaalset sotsiaalset normi muuta, tuleb rakendada erinevaid meetmeid,  see puudutab nii teavitust kui ka ravi, aga ka reklaami- ja müügipiiranguid. Tegemist ei ole üksikute meetmete komplektiga, mis juhuslikult pähe tuli, vaid see on osa palju suuremast tervikust. Eelnõu vastased püüavad võtta sealt välja üksikuid   punkte ja küsida, et  kui palju tegelikult  mõjutab alkoholi müügi keelamine tanklates. Seda ei ole võimalik mõõta. Asi ei ole selles, et me ei oleks tahtnud, aga seda ei saa teha. Kõik need asjad töötavad kompleksina.

Ei ole ju mõeldav, et kui sotsiaalministeeriumis pannakse eelnõu kirja, siis Toompeal see ka nii vastu võetakse. Mis on need punktid, kui need peaks Toompeal välja visatama, siis teie selle seadusega edasi ei lähe?

Eelnõuga teeme ka meie tööd, näiteks püüame täpsustada internetireklaami piiranguid Soome eeskujul. Kindlasti oleme nõus täpsustama seletuskirja ja mõjuanalüüsi, seal on puudujääke.  Ilmselt  kõik leevendusi saada soovivad asutused (müüjad, tootjad, turundajad) lähevad oma soovidega ka riigikogusse ja paluvad sealt abi. Kindlasti on selle eelnõus eraldi võttes osi,  mille kohta saab öelda, et see ei ole piisavalt põhjendatud, sest asi toimib komplektina. Aga ma olen seda meelt, et valdav osa Eesti inimesi toetab piiranguid ja minu poliitilise tunnetuse kohaselt ka enamik riigikogu liikmeid.

Valdav enamik inimesi ei ole Toompeal. Seal on käputäis inimesi, kellel on rohkem võimu. Mis on need punktid, millest te ei tagane ning mille nimel te olete valmis eelnõu tagasi võtma ja tulema uuele ringile?

Meil kindlasti on vähemalt ühe koalitsioonipartneriga  küsimusi teatud detailides, aga eks neid saab veel valitsuse ja riigikogu tasemel arutada. Aga riigikogus on toetus eelnõule olemas. Kindlasti oleme valmis teatud küsimusi ka arutama.

Mis need on?

Ega ma hakka läbirääkimiste positsiooni enne välja ütlema. Kooskõlastusring näitab, et suur hulk organisatsioone toetab veel karmimaid piiranguid. Praegune eelnõu on tugev kompromiss. Võib-olla mõnes küsimuses on võimalik samm tagasi astuda,  aga kui seda eelnõu poole võrra lahjendada, siis sellel ei ole enam üldse mõtet.

Eelnõu suhtes oli kriitilisi märkusi nii  reformierakonda kuuluval maaeluministril kui ka isamaaliitlasest rahandusministril. Päris üksmeelel ju ei olda.

Maaeluminister soovis, et eelnõu seletuskirja täpsustakse väikeste poodide osas, aga siin on meie vastus väga lihtne - me oleme selle kompromissi ära teinud. Enamik poode ei pea seinu ehitama, nad peavad viima alkoholi leti taha ja selle mõju neile on nullilähedane, rääkigu nad, mida tahavad.

 Mis puudutab rahandusministeeriumi, siis nende märkus on õigustatud ja me peame seletuskirja täiendama. Loomulikult tunnistame, et eelnõu piirab ettevõtlusvabadust. See põhiseaduslik riive on aga õigustatud ja põhjendatud, kuna rahvatervise huvid kaaluvad käesoleval juhul tugevalt üle alkoholiga seotud ärihuvid.

Tartu linnale ei meeldinud punkt, et omavalitsus saab piirata söögikohtades alkoholimüügi aega.

 See ettepanek tuli ühest maakonnakeskusest ja selle eesmärk on heakorra tagamine. KOVid on näinud, et neil oleks jõudu juurde vaja ja kui Tartu ei taha seda kasutada, siis jumala pärast, ärgu kasutagu.

Kas Tartu ettepanek kehtestada seadusega alkoholimüügi keeld söögikohtades kogu riigis tundub mõistlik?

Väga paljude riikides on see olemas. Näiteks Inglismaal, kus ma mõned aastad olin, on kõrtside avamisajad paika pandud, nädalavahetusel lubatakse neil töötada mõned tunnid kauem. Mulle tundub, et Eesti ühiskond ei ole selleks diskusiooniks täna veel valmis, ehkki tulevikus võiks  seda arutada küll.

Esimesel septembril tutvustas sama  eelnõu  teie eelkäija Rannar Vassiljev ja siis oli see veidi leebem, näiteks telereklaamipiirangud. Minule meenus ütlemine, et palju küsid, vähe saad, vähe küsid, midagi ei saa. Kas sellepärast tegitegi  eelnõu rangemaks, et jääks tagasiastumise ruumi?

Nagu ma ütlesin, siis tagasiastumise ruumi väga ei ole. Kui osapoole ainus vastuväide on, et meie seda ei toeta, siis see ei ole tõsiselt võetav, sest meie oleme lähtunud teaduspõhistest argumentidest. Kui mõne vastuväite puhul on toodud põhjendatud argumente, et  need meetmed sellisel kujul ei tööta või on olemas alternatiiv sama probleemi lahendamiseks, siis me oleme valmis neid arutama. Näiteks tanklate müügipiirangu kohta on tehtud konstruktiivseid ettepanekuid, mida saab kaaluda.

Mis need on?

On pakutud, et alkohol tuleks  tanklates ostjate eest ära peita. Aga see ei aita, sest nad peaksid selle seaduse järgi viima leti taha ja seal neil väga palju ruumi ei ole.

Kõigi tanklate õiguste piiramise asemel on pakutud võimalust minna alkoholilitsentsi äravõtmisel karmimaks nende müüjate suhtes, kes müüvad alaealistele ja kes müüvad alkoholi öösiti, et neilt litsents jõuga ära võtta. Seda võib edasi mõelda, ent nii paljude alkoholimüügikohtade puhul, nagu Eestis täna on, on igasugune müügipiirangute rakendamise tagamine väga keeruline. Siin kehtib lihtne reegel – vähem müügikohti, tõhusam kontroll.

On tehtud ettepanek kaotada alkoholimüük ehitus- ja lillepoodides ja muudes sarnastes kohtades. Analüüsime ka seda ettepanekut tõsiselt.

Te lubasite kuu aega kaine olla. See aeg saab läbi. Kui keeruline see oli?

See ei ole keeruline, soovitan kõigile.

Kas sellest alkoholivabast kuust kasvab välja kaine aasta?

Ma ei ole veel otsustanud, kui pikalt ma seda edasi teen. Eks vaatame.

Tasub teada - ministeeriumile laekunud piiranguid leevendavad ettepanekud

Poodidele läbipaistmatute vaheseinte ehitamiseks antud ülemineku aeg on liiga lühike ning sellega kaasnev kulu liiga suur. Ei toetata alkoholimüügi keelamist tanklates, reklaamisisu reguleerimist välja pakutud Prantsuse mudeli järgi  ja telereklaami keeluaja pikendamist kell 22, aga ka välireklaami piiranguid. Soovitakse vähendada trükireklaamis tervisehoiatuse suuruse nõuet.

Toiduliit ei toeta poes alkoholi degusteerimise keelamist, sest see on osa kultuursest alkoholi tarbimisest.

Tagasi üles