Keskkonnaministeeriumi sõnul ei ole Volkswageni heitmeskandaal Eestile otsest rahalist kahju tekitanud, kuid Volkswageni autode tunduvalt suuremad saasteaine heitkogused õõnestavad Eesti riiklike eesmärkide täitmist ning hea õhukvaliteedi tagamist.
Ministeerium: Volkswageni petunäidud õõnestavad Eesti kliimapoliitikat
«Kuna Eestis ei ole kehtestatud CO2 või teiste saasteainete sisaldusest sõltuvat maksu, siis otsest rahalist mõju see kaasus Eestile ei tekitanud,» ütles keskkonnaministeeriumi asekantsler Meelis Münt BNSile.
Küll aga on autode tegeliku lämmastik- ja süsinikoksiidi heitmekoguste varjamine ja manipuleerimine kahetsusväärne samm, mis raskendab Eesti kliimapoliitika elluviimist ja hea õhukvaliteedi tagamist, millel on otsene mõju ka inimtervisele, rääkis Münt.
«See [Volkswageni kaasus] näitab, et Euroopa Liidu reeglitest püütakse kõrvale hiilida, mis sillutab teed ebaausale konkurentsile. Lisaks mõjutab see välisõhu kvaliteeti Euroopas, millega ei saa rahul olla. Transpordisektoril on selles oluline osa, kuna autode arv pidevalt kasvab. Seega on riikidel aina keerulisem head õhu kvaliteeti tagada,» märkis Münt.
Mündi sõnul peavad lisaks autotootjatele antud olukorras tõsiselt oma protseduure ja kontrollimehhanisme üle vaatama ka riiklikud tüübikinnitusasutused nagu näiteks maanteeamet. «Kuna Eestis ei ole väljastatud sõiduautodele ning väikeveokitele Euroopa Liidu tüübikinnitusi ning meil puuduvad ka pädevad katselaborid, siis otseselt antud juhtum Eestit ei mõjuta,» ütles Münt.
Münt tõi välja, et keskkonnaministeerium tahab maanteeameti käest selgust saada, kui palju kahtluse all olevate mootoritega sõidukeid Eestis kasutusel on.
Nii Rootsi kui Brasiilia on varem teatanud, et kavatsevad Volkswagen Groupilt trahvi nõuda, kuna leiavad, et manipuleeritud heitmenäitude tõttu on riigil osa automaksu saamata jäänud. Kuna Eestis puudub automaks, ei kavatse Eesti autotootjalt eraldi trahvi nõuda.
Maanteeamet teatas eelmisel nädal reedel BNSile, et nende viimaste andmete kohaselt on Eestis ligi 19 000 võltsitud CO2 emissiooni näiduga Volkswageni grupi toodetud sõidukit, mida hakatakse alates järgmise aasta algusest tagasi kutsuma.
«Probleemsete autode hulka kuuluvad ligi 19 000 diiselmootoriga Volkswagenit, Audit, Škodat ja Seati, aga samas oleme praeguseks tuvastanud probleeme ka teistel sõidukitel, kuid täpsemad kõrvalekalded on praegu uurimisel ja neid avaldada ei saa,» ütles maanteeameti tehnoosakonna juhataja Jürgo Vahtra BNSile.