Päevatoimetaja:
Sander Silm

Skandaalihõngulist voodipesu tabas tugev tagasilöök

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Siiri Liiva
Copy
Tom of Finlandi padjapüür
Tom of Finlandi padjapüür Foto: Finlayson

Soome tekstiilitootja Finlayson märgib, et on pettunud leigest vastuvõtust, millega on Lääne-Euroopa ja Põhja-Ameerika turgudel kostitatud Põhjalas populaarse Tom of Finlandi voodipesu ja teised tekstiilitooteid.

Aasta aega tagasi loodud teravamaigulise tekstiilitoodete sarjaga olid ettevõttel suured plaanid ja loodeti, et voodipesu ning vannitekstiile saadab sama edu, mis kunagi sai osaks Soome postifirma Posti eritrükina valminud homoerootilistele markidele, vahendab Yle.

Finlaysoni otsus hakata tootma tuntud Soome kunstniku Tuoko Laaksoneni – rahvusvaheliselt tuntud ka kui Tom of Finlandi – homoerootilisi kunstiteoseid kujutavat voodipesu ja vannitekstiile algatas tulise arutelu nii Soomes kui väljaspool. Ettevõtte tegevjuht Jukka Kurttila ütles, et teadis juba algusest peale, et ettevõte võtab sellega suure riski. Samas märkis ta, et tema hinnangul on see risk end ära tasunud, kuna Finlayson on sellega saanud väga palju reklaami ning värskendanud ka oma imidžit.

«See kollektsioon tõstis esiplaanile ennekõike sallivuse ja armastuse, mitte niivõrd homoerootika temaatika,» rääkis Kurttila, lisades, et seeläbi on tarbijad hakanud Finlaysoni toodetesse uutmoodi suhtuma. «See on värskendanud ka meie disainikontseptsiooni ja õigustanud omanike vahetust,» lisas ta, viidates sellega 2014. aasta juunis toimunud omanike vahetusele.

Ettevõtte andmetel on Tom of Finlandi tooted saanud Soomes eranditult positiivse vastuvõtu osaliseks. Küll aga tunnistas Kurttila, et tagasilöök on ettevõtet tabanud välisturgudel. Nii voodipesu kui vannitekstiilid on e-poe vahendusel müügil 25 riigis ning mõndades Lääne-Euroopa ja Põhja-Ameerika riikides on nende vastu suuremat huvi üles näidanud. Samas ei ole toodete müüginumbrid kindlasti miski, mille üle Finlayson võiks heameelt tunda.

«Kui nüüd päris aus olla, siis ma tunnistan, et olen mõnevõrra pettunud,» tähendas ettevõtte tegevjuht, lisades, et neil olid väga kõrged ootused Tom of Finlandi toodete müügile välismaa turgudel ja ehk olidki need liiga idealistlikud, kui mindi väga soomeliku sümboliga võõrastele turgudele täiesti uut toodet nullist pakkuma ning loodeti, et seda tabab koheselt edu. «Me oleme väike Soome ettevõte ning me ei saa palgata kümneid inimesi, kes aitaks ülemaailmset müügitööd teha,» nentis Kurttila.

Küll aga tunnistavad Finlaysoni juhid, et on sellest veast õppinud ning nüüd keskendub üks omanikest täielikult välisturundusele. Ettevõtte üks uus strateegia seejuures on pop-up kaupluse avamine Stockholmis. Samuti lubab tekstiilitootja, et plaanib jõuludeks lisada oma Tom of Finlandi tootesarja veel uusi tooteid. «Ma kujutan ette, et ka need tooted põhjustavad tulist arutelu, kuid me ei loobu oma traditsioonilistest jõulutoodetest,» teravmeelitses Kurttila.

Kui Soome postifirma andis välja Tom of Finlandi markide eritrüki, esitati neile eeltellimusi 178 riigist üle maailma. Esimesel päeval, kui need veebipoes müüki tulid, ei suutnud veebikeskkond nii suurt hulka ostjaid teenindada, et süsteem jooksis kokku. Finlaysoni tekstiilitooteid on  müüdud nii Euroopas, USAs kui Austraalias ning sellel on kaks tootesarja.

Tagasi üles