Eelmise nädala keskpaigas sattus üks soomlanna olukorda, kus ta oleks peaaegu petturitele mitusada eurot populaarse broneeringusüsteemi Booking.com kaudu kinni pandud ööbimise eest ette maksnud.
Petised õngitsevad Booking.com'ist andmeid
Nimelt olid petturid Booking.com'i lehelt õngitsenud tema broneeringu numbri ja kontaktandmed, vahendab Yle. Soomlanna rääkis väljaandele, et oli mitu kuud tagasi broneerinud Booking.com'i broneerimissüsteemi kasutades majutuse Londonis. Broneerides valis ta selle makseviisi, kus majutuse eest saab maksta hotellis ning ettemaksu ei ole vaja.
Isiklik pöördumine
Paar kuud hiljem võttis temaga telefonitsi ühendust inglise keelt kõnelev mees, kes väitis, et on broneeritud ööbimiskoha töötaja. Telefonivestluses ei küsinud ta naiselt mitte mingisuguseid kontaktandmeid, andis üksnes teada, et nende ööbimise eest tasumise poliitika on muutunud, mistõttu palus ta naisel saata uus e-kiri oma broneeringu kinnitamiseks.
Samal päeval sai naine väidetavalt broneerimiskeskkonnalt kaks e-kirja, kus teises nõuti tal ööbimise täissumma tasumist kirjas märgitud pangaarvele. Seejuures oli märge, et üksnes see tagab talle broneeritud toa. Mis naist segadusse ajas, oli asjaolu, et kuigi kirjad sarnanesid oluliselt Booking.com'i broneerimissüsteemi kaudu saadetavatele kirjadega, oli selle sisu tekst väga sarnane libakirjade omaga, mistõttu otsustas naine kontrollida saadetud e-maili aadressi ning selle lõpus olevat telefoninumbrit.
Jätavad väga autentse mulje
Selle käigus selgus, et need erinesid algselt Booking.com'i saadetud kontaktandmetest. Hotell, kus ta broneeringu teinud oli, kinnitas seda ning märkis muuhulgas, et neid oli hiljuti külastanud mees, kes oli petturitele ööbimise eest maksnud ettemaksuna 1200 inglise naela ehk 1700 eurot, mida ei olnud mehel nüüd ka lootust enam tagasi saada.
Kuigi naine pääses napilt raha kandmisest petturitele, ei kahelnud ta telefoni teel suheldes mitte kordagi, et helistaja võiks olla pettur või mitte seotud Booking.com broneerimissüsteemiga, kuna helistaja teadis tema telefoninumbrit ja broneeringunumbrit. See oli ka põhjus, miks ta alguses ei osanud kahtlustada, et tegemist on pettusega. Suure tõenäosusega olid petturid kogu selle info ise õngitsenud Booking.com’i lehelt.
Soome tarbijakaitseameti jurist Katri Väänänen märkis, et tegemist on üpris ehmatava nähtusega. «Tegemist on väga osava ja peene pettusega ning on üksnes õnnelik juhus, et tarbija avastas, et tegu oli pettusega,» sõnas ta.
Sellised juhtumid harvad
Kuigi Yle-l ei õnnestunud broneeringusüsteemi Booking.com esindajatelt kommentaari saada, vastas ülemaailmse broneeringusüsteemi meediaesindaja Emily Walker Postimehe päringule võrdlemisi kiiresti.
«Andmete õngitsemine on kriminaalses korras karistatav ja me teeme siinjuures tihedat koostööd kohalike õiguskaitseorganitega, et tagada nii meie partnerite kui klientide privaatsus,» rääkis Walker, lisades, et ettevõttel on veebikeskkonnale seatud ranged turvanõuded, mis peaksid igasuguse andmete õngitsemise katse üpris varases etapis avastama.
«Kahjuks aga ohustab andmete õngitsemine kõiki e-kaubanduses tegutsevad ettevõtteid, kuigi me püüame olla siinjuures väga valvsad, et nende vastu võidelda,» sõnas Booking.com'i meediaesindaja, lisades, et paluvad siinjuures igasuguste kahtlaste infopäringute puhul, mille eesmärgiks võiks olla andmete õngitsemine, anda sellest nii oma partneritel kui klientidel esimesel võimalusel märku.
«Siiski tahan ma rõhutada, et sellised andmete õngitsemise juhud on meie broneeringute puhul, mille arv igapäevaselt küündib sadadesse tuhandetesse, väga harvad,» tähendas Walker.