Kuidas poed ostjatega manipuleerivad

Maiken Mägi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: SCANPIX

Kasvõi ainult piima ostmiseks peab klient suures kaupluses mööduma veel paljudest teistest lettidest ning sooduskampaaniatest, mis meelitavad teda impulsiivseid oste tegema.

Järgnevalt mõned turundusnipid, mis köidavad inimese tähelepanu ning mõjutavad ostma asju, mida tegelikult ehk vaja poleks.

1. Kaup on paigutatud nii, et klient oleks ümbritsetud võimalikult paljudest toodetest korraga. Peamine poodides kehtiv põhimõte on see, et klient veedaks seal võimalikult kaua aega. Näiteks piim on ostunimekirjas üks hädavajalikemaid tooteid, kuid kui piimatoodete lett oleks kaupluse sissepääsu lähedal, jääksid tegemata mitmed impulsiivsed ja viimase minuti ostud.

2. Puu- ja juurviljalett kaupluse sissepääsu lähedal annab hea esmamulje. Paljudes kauplustes on puu- ja juurviljasaaduste lett üsna sissepääsu juures. «Värskete toodete paigutamine sissepääsu lähedale tagab värvika pildi ning toonitab kaupade värskust,» ütles Soome poeketi K-market juht Vesa Immonen. Lisaks on tähtis ka õige valgus, mis näitab puuvilju ahvatlevana  - kui aga toote kodus kätte võtad, ei pruugi see sugugi nii kena välja näha.

3. Värsked küpsetised meelitavad pagarileti juurde. Poeomanike kogemus näitab, et miski ei garanteeri paremat müüki kui värskelt küpsetatud saiakeste või leiva lõhn. «Äsja küpsetatud leiva lõhna võib meelitada ostma terve pätsi, isegi kui leib on juba kodus olemas,» ütles Ida-Soome ülikooli turundusprofessor Tommi Laukkanen.

4. Kampaaniatooted on paigutatud riiuliotsadele. Tooted, mis asuvad silmade kõrgusel ning riiuliotsadel, püüavad paremini ka kiirustava kliendi pilku. «Riiuliotste näol on tegu alaga, kus on tarnijate vahel tugev konkurents,» lisas Laukkanen.

5. Poes tehakse osavalt lisareklaami. Suuremates kauplustes näeb aegajalt monitoridel jooksvaid reklaame uute kaupade ning sooduskampaaniate kohta, lisaks mängitakse neid poe siseraadiost. «Selles osas on poed teinud suure arenguhüppe, sest näiteks 80ndatel selliseid võimalusi niivõrd polnud,» lisas Laukkanen.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles