Novembrikuu algusest SEB pangas kehtima hakanud teenustasu paketiga mitteliitunud arvelduskontodele tekitab pahameelt ka hoiuseomanike seas, muutes tähtajalise hoiuse üpris vähetulusaks ettevõtmiseks.
SEB teenustasu muudab tähtajalise hoiuse mõttetuks
«Praegu on palju juttu SEB panga kuuhooldustasust – ise jäin hammasrataste vahele sellega, et pangas suht suur tähtajaline hoius,» rääkis Margus (47), kes ei soovinud oma täielikku nime avaldada, viidates sellega oma vanemate SEB pangas olevale hoiusele, mis jääb 6000 kuni 7000 euro vahele. «Seal vist oli neli erinevat hoiust,» kirjeldas mees, selgitades, et tegemist on passiivse arvega, mida igapäevaarveldusteks ei kasutata, ning millega on seotud erinevad hoiusesummad.
Talle teadaolevalt ei ole pank selle hoiuse pealt juba üle aasta ka hoiuseintressi maksnud ja võttes arvesse, et alates novembrikuust hakkas nii era- kui äriklientidele, kes ei ole paketiga liitunud, kehtima ka kuuhooldustasu, ei mõista mees, miks ta vanemad peavad nüüd hoiuse pangas hoidmisele lausa peale maksma. «Eraisikule on see, jah, 30 senti, aga tegelikult teema on ju laiem – mina näiteks viisin kaks juriidilist isikut SEB pangast minema, sest juriidilisel isikul on see summa juba üks euro,» nentis Margus.
Kaalub pangavahetust
Ta tõi välja ka kolmanda asja, mis teda antud olukorra juures veel täiendavalt häirib – nimelt, et kui ta ema tahaks kogu hoiuse summa korraga välja võtta, siis ta ei saaks seda teha, vaid selleks läheb kolm päeva aega. «Aga kui tekib olukord, kus ma maksan peale selle eest, et mu raha on pangas ja siis ma pean veel kolm päeva ette teatama, et ma tahan oma raha kätte saada, siis see on ka ju jabur,» märkis mees. Siinkohal ta tunnistas, et on tõsiselt mõelnud ka oma vanemate hoiuse teise panka üle kolimisele. «Või noh, päris kindlasti viimegi ära – see on lihtsalt sobiva ajahetke leidmise võimalus,» sõnas ta.
SEB esindaja Maarja Gavronski sõnul jõustus alates 1. novembrist pangas uus hinnakiri, mis kehtestaski paketiga mitteliitunud eraklientide arvelduskontodele 30-sendise kuutasu ja ärikliendile üheeurose kuutasu. «Viimastel aastatel lisandunud riiklikud regulatsioonid tähendavad paratamatult seda, et nii pankadel kui ka klientidel tuleb täita täiendavaid kohustusi ja see on muutnud pangateenused kallimaks,» selgitas panga esindaja.
Ta lisas, et hiljuti kehtima hakkanud tingimuste taga on panga soov hoida oma kõige aktiivsemaid kliente, kes muidu läbi teiste teenuste maksaksid need kulud kinni. «Meie hinnangul ei ole see õiglane ja seetõttu kehtestasime novembri algusest arvelduskonto kuutasu, millega ka vähem aktiivsed kliendid panustavad regulatsioonide karmistumisest tulenevate kohustuste kulude katmisse,» rääkis Gavronski.
Keskpangad langetasid intressimäärad nullini
Madalate intressimäärade osas sõnas ta, et nende mõju tunnevad täna nii laenajad kui hoiustajad. «Majanduskriisile järgnenud vaevaline taastumine, madal nõudlus ja üldine ebakindlus on sundinud keskpankasid astuma jõuliseid samme majanduse elavdamiseks,» selgitas panga esindaja, lisades, et rahapoliitikat kujundavad keskpangad on langetanud intressimäärasid praktiliselt nulltasemeni. Üheks selgitusena tõi ta siin ka n-ö säästmise ülekülluse – ehk olukorra, kus sarnaselt kaupadele kujundab raha hinda nõudlus ja pakkumine. «Kui ühel hetkel ületab inimeste ja ettevõtete soov säästa, soovi tarbida ja investeerida, langeb konkurentsi tõttu ka makstav intress,» märkis ta.
Mis puudutab tähtajalise hoiuse katkestamisse ja arvele kogunenud raha välja võtmisse, siis on Gavronski sõnul võimalik saada hoiuse lõpetamisel hoiusumma üldjuhul kätte kohe, kuid mitte hiljem kui kolme tööpäeva jooksul. «Sealjuures tuleks arvestada, et kui klient soovib jäägi sularahas välja võtta, siis summad alates 6400 eurost tuleb eelnevalt broneerida ja sellekohane avaldus esitada tellimuse täitmisele eelneval pangapäeval hiljemalt kella 15.30-ks,» selgitas panga esindaja, lisades, et sarnane põhimõte on Eesti pangandusturul levinud juba aastaid. Ülekande tegemiseks pole etteteatamine vajalik.