Eriraport käsitleb sügisel 2015 uute lennundusega seotud ettevõtete loomisele eelnenud täitevvõimu otsuseid ja otsustamise kvaliteeti. Arvestades, et uute ettevõtete puhul (OÜ Transpordi Varahaldus ja AS Nordic Aviation Group) on tegu suurte investeeringutega – umbes 70 miljonit eurot – uurib riigikontroll, kas valitsuse otsuse aluseks olnud info võimaldas teha kaalutletud otsust, vältides põhjendamatute riskide võtmist ning Euroopa Liidu riigiabi reeglitega vastuollu minemist, teatas asutus.
Audit selgitab ka välja, kuidas ja millise info pinnalt on valitsus võtnud vastu Estonian Airi puudutavad otsused alates suurosaluse omandamisest Skandinaavia lennukompaniilt SAS aastal 2010 ning kas otsuste ettevalmistamisel on tehtud möödalaskmisi. Ühtlasi analüüsib riigikontroll, kas Euroopa Komisjoni negatiivne riigiabi otsus oleks olnud välditav.
Tagantjärele süüdlast ei otsita
Riigikontrolör Alar Karis kinnitas, et riigikontroll ei keskendu tagantjärele süüdlaste otsimisele, vaid auditi peamine eesmärk on konkreetse juhtumi põhjal analüüsida otsusprotsessi kvaliteeti, mis on oluline üldse kõigi valitsuse otsuste puhul, mitte ainult käsitletaval üksikjuhtumil.
«Nädalavahetuse jooksul on mõnel pool avaldatud ka hoiakuid, et pole suurt mõtet otsida vastust küsimusele, miks nii juhtus, sest mis selle tagantjärele tarkusega ikka peale hakata, parem vaatame kõik koos tulevikku. Antud juhul on aga just see tagantjärele saadav tarkus ja sellest õppimine oluline, et tulevikus mitte sama reha otsa lennata,» kommenteeris riigikontrolör.
Karise sõnul tuleb ka teadvustada, et otsused, mis tingisid vajaduse toetada maksumaksja rahast Estonian Airi kümnete ja kümnete miljonite eurodega, võtsid vastu konkreetsed inimesed konkreetses situatsioonis, ajal ning info pinnalt.