Taasiseseisvumisaastal asutatud Eesti rahvuslik lennufirma Estonian Air on suures hädas olnud juba kümme järjestikust aastat.
Viimase kasumi teenis Estonian Air 2005. aastal. Kuid juba siis oli ettevõtte juht Borge Thornbech väga murelik, kuna alates 1999. aastast oli nafta ja seega ka kütuse hind ülikiiresti tõusnud ning lennufirmade kulud üüratud. Samal ajal tegid võidukäiku ka odavlennufirmad, kes kiskusid piletihinnad madalamast madalamaks. «Lennunduses on väga rahutu aeg ning seda mõjutavad paljud tegurid, mistõttu me ei söanda tulevikku ennustada,» ütles Thornbech 2005. aasta keskel.
2006. aastal suudeti käivet küll korralikult kasvatada, kuid siiski langeti ligi nelja miljoni euroga kahjumisse. Seda põhjendati tehniliste raskustega: lennukitega oli probleeme ning raudlinde tuli ajutiselt rentida teistelt lennufirmadelt. 2007. aastal süvendas kahjumit juba uut tüüpi lennukite kasutuselevõtt.
Kirstunaelaks sai aga 2008. aastal saabunud ülemaailmne majanduskriis ning 2009. aasta lõpuks oleks saadud kahjum põhjustanud omakapitali taseme languse alla aktsiakapitali mahu, mis oleks tähendanud ettevõtte tegevuse lõpetamist. Et seda siiski jätkata, selleks pidi riik tegema firmasse 7,3 miljonit euro suuruse kapitalisüsti.
Sel ajal muutus äärmisel rahutuks ka lennufirma suuromanik SAS, kes soovis oma osalust maha müüa. 2010. aasta juunis teatatigi, et Eesti riik ostab suurema osa SASi osalusest välja ja saab rahvusliku lennufirma enamusosanikuks. 2011. aastast kuulus riigile 34 protsendi asemel 90 protsenti lennufirmast, SASile 49 protsendi asemel 10 protsenti ning väikeaktsionär Cresco (kelle osalus oli enne 17%) jäi üldse omanike ringist välja.
Kohe pärast SASiga tehtud tehingut saatis riigikontroll rahandusministeeriumile järelepärimise Estonian Airi aktsiakapitali suurendamise kava kohta ning nõudis tehingu asjaolude selgitusi. Riigikontrollis tekitas see küsimusi: näiteks kas valitsus kavatseb selleks riigikogult luba küsida ning kas see kooskõlastatakse Euroopa Komisjoniga võimaliku riigiabi küsimuses.