Soome võib alustada Eestiga lennujuhtimisalast koostööd, mis võimaldaks miljoneid eurosid kokku hoida, esimeste koostöölepeteni võidakse jõuda lähikuudel.
Soome võib hakata lennujuhtimist osaliselt Eestist ostma
«Kui vaadata tulevikku, siis kõik algab koostööbaasist. Eesti lennujuhtimise kulud on mõistetavatel põhjustel mõnevõrra väiksemad. Kui Soome poolel on soov mingit teenust siit võtta, siis kui leitakse see koostöö punkt, kuidas teenusest tekkivaid tulusid-kulusid jagatakse ja mõlemal poolel on selle vastu huvi, siis saab lennujuhtimist ka koos teha,» ütles majandus- ja infrastruktuuriminister Kristen Michal BNS-ile.
«Lennujuhtimiskoostöö soomlastega võiks anda kokkuhoidu mõned miljonid eurod. See ei ole kuidagi väike summa,» sõnas Michal. «Küsimus on, kuidas me seda kokkuhoidu jagame. Me peame siin olema võimalikult viisakad ja kristlikud. Soomlastel on kindlasti ka seesama küsimus – kui osa tööst tehakse siin ära ja me neid kulusid-tulusid jagame, on ka neil huvi,» lisas ta.
Nii majanduslikel kui ka poliitilistel põhjustel kogu Soome lennujuhtimine kindlasti Eestisse ei koli. «Osalt on põhjus ka militaar-tsiviil koostöös ja neil oma võimsuste tagamises,» rääkis Michal. «Siin tuleb hästi rahulikult teha, et kellelgi ei jääks muljet, et Soome annab kogu oma lennujuhtimise Eestile ära, või kuidagi vastupidi.»
«Koostöö tähendab, et siit poolt pakutakse teenust neile ja vahel ka vastupidi. Simulatsioone, kuidas teenuse osutamine sellisel kujul kahe riigi vahel toimida võiks, on läbi viidud ning need on näidanud ettevõtmises potentsiaali. Selleks et teenuseosutamine hakkaks ka reaalselt toimima, on vaja mõlemal poolel luua tehniline valmisolek, milleks on sarnase taristu näol kõik eeldused olemas,» rääkis minister ja lisas, et esimeste lepinguteni võiks jõuda juba lähikuudel.
Eestis pakub lennujuhtimisteenust riigile kuuluv Lennuliiklusteeninduse AS, mis teenis möödunud aastal 20,4 miljoni euro suuruse käibe juures 5 miljonit eurot kasumit.