Ida-Virumaal elava pereema arvates on Eestis tegutsevad pangad võtnud suuna maaelu väljasuretamisele, sest pangakontorid on alles jäänud loetud arvu linnadesse ja nende lahtiolekuajad ei arvesta tööl käiva maainimesega.
Maainimesi pahandab pangakontorite vähesus
«See on see, et hävitame kõik võimalused küladest, väikelinnadest, viime asjad suurematesse linnadesse ja vaadaku need inimesed ise, kuidas hakkama saavad,» pahandab Maidlas elavat nelja lapse ema Gerri Alametsa (43) pankade poliitika, kus kontoreid leidub veel ainult suuremates linnades ning tervel hulga neist jääb tööaeg kella 9 kuni 17 vahemikku.
«Nagunii raha napib, aga aeg-ajalt vaja,» sõnab naine ning kirjeldab olukorda, kus nad läksid laupäevasel päeval kohalikku noortekeskusse vabatahtlikuks tulnud prantslase pangakaardile Rakvere Swedbanki pangakontorisse järgi. «Igal laupäeval – kui töölt on puhkepäev –, siis saab ajada isiklikke toimetusi ja nii sõitsimegi vabatahtlikuga pangakaarti ära võtma ja selgus tõsiasi, et pangad töötavad esmaspäevast reedeni,» jutustab naine.
Teenused järjest kaovad
Ta lisab, et kui varasemalt oli lähimas linnas – Kiviõlis – omal ajal kolm pangakontorit, siis nüüd ei ole seal enam ühtegi, mistõttu tuleb sõita lähimasse linna – kas Rakverre või Kohtla-Järvele. «Mul mugavam Rakvere,» nendib naine, kelle kinnitusel sattus seal sarnasesse olukorda hiljuti ka tema abikaasa, kes on SEB Panga klient ja püüdis samuti ühel laupäevasel päeval pangakontorit külastada.
«Ühesõnaga, kui oled tööinimene, siis pangad ei ole koht, kuhu peaks töövälisel ajal jõudma,» lausub ta, lisades, et selle juures tekib küsimus, et kellele see süsteem siis üldse mõeldud on. Küsimusele, miks nad ei kaalunud pangakaardi koju tellimist, vastab Alamets, et kuna vabatahtlik on prantslane, siis arvatavasti oli teenindajal temaga natuke raskem suhelda, mistõttu ei pruukinud selle variandi pakkumine pähe tulla.
«Lihtsalt ma olen ausalt kurb – miks on selline olukord riigis, kus kaotatakse järjest teenuseid inimeste lähedalt ja siis ka omakorda mõnitatakse,» räägib naine, kelle sõnul jääb tavainimese jaoks vähemaks ka ühistranspordiühendusi linnade ja maakohtade vahel. «Õnneks olen ma veel noor, aga vanem inimene – meil juba lähimasse linna, Kiviõlisse on inimesel saada piin,» lisab ta.
Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivaski sõnul on sellises olukorras kõige lihtsamaks lahenduseks siiski kasutada kaardi koju tellimise võimalust. «Postiga toimetamine ongi seepärast mugav, et inimene ei pea spetsiaalselt kaardi saamiseks panka minema,» selgitab Siilivask, kinnitades, et tegemist on igati turvalise lahendusega ning kaarti saab aktiveerida internetipangas.
«Kui kaardi aktiveerimine internetis valmistab kliendile raskusi, siis sellisel juhul saab teda kaardi aktiveerimisel aidata kliendinõustaja,» lisab Swedbanki esindaja, tähendades, et ka Kiviõlis on Swedbankil selline esindus olemas, kus kliente aitab kliendinõustaja.
Pangad panustavad teistesse kanalitesse
Põhjus, miks pangakontorid väiksemates linnades laupäeviti avatud ei ole, on tema sõnul seetõttu, et senine praktika on näidanud, et laupäeviti inimesed soovivad keskenduda pereasjadele ja ning pangas käimine on pigem erandlik. «Seepärast on nädalavahetusel avatud vaid osad kontorid,» ütleb Siilivask, toonitades, et pettumuse vältimiseks tasuks enne pangakontori külastamist igaks juhuks uurida ka selle lahtiolekuaegu.
SEB Panga kommunikatsiooni projektijuhi Maarja Gavronski sõnul on nende pank teinud suuri jõupingutusi, et pakkuda just nendele klientidele, kellel pole võimalust pangakontoritesse tulla, kõiki peamisi igapäevapanganduse tehinguid teistes kanalites, nagu internetipank ja mobiilipank. «Esimese pangana Eestis pakume internetipanga täisfunktsionaalsust ka oma mobiilirakenduses,» lisab Gavronski.
Selliste olukordade vältimiseks, kus laupäeval esindusse minek lõpeb tühikäiguga, soovitab ta eelnevalt pangaga konsulteerida, et mõlemale poolele sobivaim lahendus leida. «Saaksime seejärel klienti nõustada ja leida talle soovitud pangatehinguks sobivaim lahendus,» kinnitab SEB esindaja.