Päevatoimetaja:
Sander Silm

Müüdid ja tegelikkus autoromude kohta

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Kerli Kivistu
Copy
Autolammutuste Liit lükkab ümber autoromudega seotud müüdid.
Autolammutuste Liit lükkab ümber autoromudega seotud müüdid. Foto: Aldo Luud

Avariiliste, seisma jäänud või vanade autode käitlemine tekitab paljudes küsimusi – milline käitlemisviis on kõige otstarbekam sõiduki omanikule, milline ühiskonnale laiemalt?

Tihti unustatakse, et igal sõidukil on lisaks metalli väärtusele ka varuosaväärtus ja et seisma jäänud romu tuleb lisaks registrist mahavõtmisele utiliseerida vastavalt jäätmekäitlusseadusele.

«Seisma jäänud autol on alati positiivne väärtus. Esiteks vanametalli väärtus ja teiseks,  kui auto on selline, mida esineb veel liikluses, siis ka varuosa väärtus,» selgitas Autolammutuste Liidu tegevjuht Viktor Hütt. Tema sõnul levib mitmeid müüte, mis autolammutuste puhul tõele ei vasta.

Autolammutused on enamlevinud autosid täis ja neid sõidukeid ei taheta vastu võtta. 

Kui teatud marki autosid on lammutustes palju, siis suure tõenäosusega on neid ka teedel endiselt palju liikumas. Märkimisväärne hulk vanemate sõidukite omanikke pöördub raha säästmiseks esmalt autolammutuste poole, sest uus originaalosa võib muidu osutuda kallimaks kui auto ise. Samuti hindavad asjatundjad tihti kasutatud varuosa kõrgemalt kui uut B-kategooria osa. Sarnaselt uute varuosadega kehtib ka kasutatud varuosadele garantii.

Romu on lihtsam ja kasulikum viia metallikokkuostu.

Vastupidiselt levinud arvamusele, et vana autoromu koht on eelkõige metallikokkuost, on märksa kasulikum vana kasutuskõlbmatu auto viia esmajoones autolammutusse, sest lisaks metalli väärtusele on igal sõidukil ka varuosa väärtus – tänu sellele saab autolammutustöökoda teha romu eest parema pakkumise kui metallikokkuost.

Kui metalli kokkuostja juures jääb autoromu hind vastavalt kaalule mõnekümne euro juurde, siis autolammutuses on võimalik tänu varuosadele teenida kuni mitusada eurot. Samuti avaldab romuauto lammutusse viimine positiivset mõju keskkonnale – kuna metalli kokkuostjad varuosade müügiga ei tegele, lähevad potentsiaalsed varuosad käibest välja ning sellega kaasneb täiendavate loodusressursside kasutamine uute tootmiseks.

Autolammutus eemaldab vajalikud varuosad ja romuauto edasine saatus ei ole teada.

Müüt, et paremad autoosad müüakse maha ja autokere jäetakse kuskile lihtsalt seisma ja kõdunema, ei vasta litsentseeritud autolammutuste puhul tõele. Litsentseeritud autolammutused käitlevad sõidukeid vastavalt jäätmekäitlusseaduse nõuetele. Autolt eemaldatakse kõik kasutuskõlblikud varuosad ning ohtlikud jäätmed – vedelikud, aku ja rehvid suunatakse taaskasutusse.

Samuti eraldatakse must ja värviline metall, mis jõuavad samuti taaskasutusse. Lisaks kustutatakse romusõiduk jäädavalt Maanteeameti liiklusregistrist – litsentseeritud autolammutuste töötajatel on otseside registriga, seega toimub see loetud minutitega, vabastades sõiduki omaniku edasistest kohustustest.

Avariilised autod on väärtusetud.

Auto väärtus oleneb eelkõige sellest, kui suures ulatuses on sõiduk avariis kahju saanud. Kui autol on näiteks ainult esiosa ja mootor kahjustatud, saab kasutada auto tagaosast pärinevaid varuosi. Keskkonna seisukohast on oluline, et materjalid läheksid korduvkasutusse. Seepärast on tähtis, et ka avariiline romu jõuaks ametlikku autolammutusse, hoolimata sellest, kui suurt osa sõiduki osadest saab korduvkasutada.

Kui auto sõidab, pole seda mõtet autolammutusse viia.

Tihti juhtub, et vana auto ei läbi ülevaatust, sest näiteks CO2 näitaja on normipiirest väljas. Auto võib muus osas olla tehniliselt korras, kuid mootori remont võib auto tegelikku väärtust arvestades üüratult suureks kujuneda. Sageli jäetakse sõiduk hoovi seisma lootusega leida sellele uus omanik. Kuid sõidukist on huvitatud ka autolammutus, kes pakub sõiduki eest õiglast hinda.

Tagasi üles