Sotsiaalministeeriumi eelnõu kohaselt peavad poeketid hiljemalt 2018. aastaks rajama eraldi viinaosakonnad ja ühtlasi peavad olema sektsiooni seinad läbipaistmatud. Kuidas mõjutab selline muudatus suurimaid poekette?
Napsuseadus suurendab poeketi turvakulutusi
Selveri kommunikatsioonijuht Erkki Erilaiu sõnul kaasnevad kindlasti uue seadusega teatud kulud, aga investeeringu suurust ei oska ta hetkel prognoosida. «Selverite puhul on seda muudatust lihtsam teostada, sest tegu on suhteliselt suurte poepindadega, kuid väiksemates kauplustes on see muidugi keerulisem,» sõnas Erilaid ja lisas, et investeering tuleb kokku arvutada, kuid seda ei saa teha tänasel päeval, kuna asi on ikkagi alles eelnõus.
«Kui palju ta vähendab joomist ja alkoholi ostmist, on väga raske hetkel hinnata, sest aeg on näidanud, et aasta-aastalt on alkoholi ostmist vähendanud eelkõige hinnamuutus,» märkis ta.
Samuti nentis Erilaid, et kindlasti lähevad turvakulutused suuremaks. «Kui läbipaistmatud seinad ehitada, siis on üsna selge, et seal peab eraldi valvet teostama, sest alkoholi kiputakse kauplustest varastama ja kui ta on eraldi ülejäänud saalist, siis on vaja sinna uusi tehnilisi lahendusi või inimtööjõudu juurde,» selgitas Erilaid.
Rimi Eesti Food ASi pressiesindaja Katrin Batsi sõnul on sellest räägitud ka kaupmeeste liidu tasandil ning tema meelest on tervitatav, kui tehakse selles vallas muudatusi. «Rimi on algatanud projekte, mis kutsuvad üles vastutundlikule käitumisele, mida tihti konkurendid ei tee, kuid mis puudutab investeeringut, siis seda on ka kaupmeeste liidu tegevjuht öelnud, et investeeringut nõudev muudatus võiks olla teatava etteteatamisajaga,» sõnas Bats.
Ta lisas, et 2018. aasta tundub mõistlik ja piisavalt pikk aeg, et tulevasi kauplusi selliselt planeerida ja hakata praegusi kohandama. «Eks ta suur investeering on küll ja nõuab kaupluse suures osas ümbertegemist ja toob meile kaasa väljaminekuid ja klientidele ebamugavusi, aga mingil hetkel tuleb see ära teha,» sõnas Bats.
Batsi sõnul võtab Rimi kahe käega vastu sellised muudatused, mis on seotud rahva tervise huvidega. «Kui see on kõikidele konkurentidele ühesugune, siis ei näe küll põhjust pahameelt tunda,» sõnas Bats.
AS Prisma Peremarke turundus- ja kommunikatsioonidirektor Silver Säga sõnas, et Prisma kauplustes on alkoholiosakond olnud muust müügisaalist seintega eraldatud juba umbes kümme aastat. «Suurt muudatust see meie jaoks endaga kaasa ei tooks. Täna on seinad küll osaliselt läbipaistvad, kuid nende läbipaistmatuks muutmine märkimisväärne kulu ei ole,» sõnas Säga.