Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Riik keerab napsukraane väga jõuliselt koomale

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
2017. aastast enam tanklad alkoholi müüa ei tohi.
2017. aastast enam tanklad alkoholi müüa ei tohi. Foto: Eero Vabamägi

Sotsiaalministeeriumi plaani kohaselt peaks alkoholimüüjate, aga ka ostjate elu muutuma lähiaastatel märksa keerulisemaks.

Täna sotsiaalministeeriumis tutvustatud eelnõu hakkab väga karmikäeliselt ohjama alkoholireklaami. Kui seni oli lubatud kuni 6%-lise alkoholi välireklaam, siis nüüd tahab riik selle täielikult keelustada. Samuti plaanib riik lõpetada pubides ära happy hour'id - ehk võimaluse pakkuda alkoholi teatud aegadel tavapärasemast soodsamalt või kaks ühe hinnaga.

Lisaks, kui seni sai poes alkoholi müüa kõrvuti muu kaubaga, siis hiljemalt 2018. aastaks peavad supermarketid rajama eraldi viinaosakonnad, sest alkoholimüük kõrvuti muu toidukaubaga keelatakse ära. N-ö viinaosakonna seinad peavad olema läbipaistamatud ning väiksemad poed aga peavad napsu tõstma eraldi letti müüja selja taha. Alates 1. jaanuarist 2017 peab alkohol olema muust kaubast eraldi riiulitel. Sellest ajast keelatakse ära alkoholimüük ka tanklates.

Vastavalt kavandatud eelnõule ei tohi alkoholireklaam edaspidi enam sisaldada helilisi ja visuaalseid kujunduselemente. Teisisõnu tähendab see piirang, et televisioonis ja internetis võib näidata üksnes ühevärvilist liikumatut pilti ning raadios, teles ja internetis võib reklaamides ette lugeda vaid tooteinfo ja tervisehoiatuse. Muusikalise kujunduse kasutamine lubatud ei ole. 

Alkoholitoodete reklaamis oleks sotsiaalministeeriumi eelnõu kohaselt lubatud vaid joogi nimi, liik, tootja nimi, kaubamärk, päritolumaa, geograafiline piirkond,  etanoolisisaldus, müügipakendi kujutis ja võib kirjeldada maitset ja aroomi, värvust.

Alkoholireklaami keeld telekanalites pikeneb senise kella 7st kuni 21ni asemel kella 7st 22ni. Kohalikule omavalitsuse antakse õigus kehtestada lisapiiranguid alkomüügile söögikohtades. Samuti keelatakse ära alkoholi degustatsioon kauplustes.

Kuna seaduseelnõu muudatuse eesmärk on raskendada alkoholi kättesaadavust ennekõike noortele, siis hakatakse tegema kontrolloste, et kontrollida dokumendi küsimise nõuet. Uus seadus lubaks kontrolloste ka salaalkoholi müügi tuvastamiseks.

«Statistika ja uuringute põhjal on teada, et alkoholi tarbimist vähendavad alkoholi kallinemine ja reklaami ning kättesaadavuse piiramine. Erinevaid abinõusid on kasutatud, sealhulgas tõstetud alkoholiaktsiisi, kuid 2009. aastast kuni tänaseni ei ole alkoholi tarbimine Eestis sisuliselt langenud. Seega senised abinõud ei ole olnud piisavad. Seetõttu oleme otsustanud oluliselt karmistada piiranguid nii alkoholireklaamile kui ka alkohoolsete jookide kättesaadavusele,» selgitas minister Jevgeni Ossinovski.

Tagasi üles