Pere Leib on viimastel nädalatel kergitanud erinevate toodete hindu 10–16 protsenti, hindu on tõstnud ka Fazer Eesti.
Leiva hinnatõus on kätte jõudnud
«Enamiku leivatoodete hind on tõusnud ning sellest ei saa üle ega ümber,» täheldas Maxima kaubandusketi avalike suhete juht Erkki Erilaid. «Leivahinna tõusust on palju räägitud ning lõpuks on see kätte jõudnud.»
Näiteks Pere rukkileib on kallinenud 16 protsenti, sama ettevõtte toodetav Lahe sai 10 protsenti ning Vabariigi leib 11 protsenti. Fazer Eesti juhatuse esimees Kristjan Kongo kinnitas, et kallinenud on ka nende tooted, ning põhjendas seda toorainehindade kerkimisega maailmaturul.
Augustis väitis Kongo, et leivatoodete hinnad võivad lähikuudel tõusta kuni 30 protsenti. Sügisest hinnatõusu ennustasid toona ka ASi Pere Leib Tootmine juhataja Aleksandr Švõrov ja Eesti Leivaliit.
Hinnad pidid kerkima ennekõike maailmaturuhindade tõusu tõttu, kuna tänavune viljasaak jäi oodatust väiksemaks ning maailma üks suuremaid viljatootjaid Venemaa keelas põua tõttu viljaekspordi.
Venemaa valitsuse viimase arvestuse järgi hävis tänavu 30 protsenti saagist ning idanaaber on viljaikalduse tõttu kahju saanud üle 40 miljardi rubla. Ekspordikeeld hakkas kehtima 6. augustil, viies vilja hinna maailmaturul kohe kahe viimase aasta kõrgeimale tasemele.
Paaril viimasel kuul on hinnad aga taas hakanud langema ning on nüüdseks kukkunud 17 protsenti. Leiva ja saia hinnad Eestis on aga sellest ajast hoopis kasvama hakanud.
Tänavu augustis alustasid riigiprokuratuur ja konkurentsiamet kriminaalmenetlust, et selgitada välja, kas Eesti Leivaliidu liikmed on sõlminud konkurentsi kahjustava kokkuleppe, kuna suurimad tootjad hakkasid hinnatõusust rääkima üheaegselt.
Leivaturu liider Leibur tõstis oma toodete hinda kuu aja eest 15–25 protsenti. Pagarifirma Hagar juhataja Heiki Halliku sõnul oleks leiva hind sügisel kerkinud nii või teisiti, kuna käibemaks ja aktsiisid tõusid.