Taksofirmad Tallink Takso ja Tulika Takso lõid ühiselt uue taksode tellimise mobiilirakenduse Taxofon, mille kaudu hakkab kliente teenindama umbes 500 autot ja väikebussi.
Taksoäppide turul läheb kitsaks
Mobiilirakendus Taxofon pakub alates tänasest klientidele võimalust tellida Tallink Takso, Tulika Takso ja nende tütarfirmade sõidukeid Tallinnas ning selle lähiümbruses. Taxofoni tegevust korraldab Taxofon Eesti OÜ, mille omanikeringi kuuluvad AS Tallink Takso ja AS Tulika Takso.
Tulika Takso juhataja Mati Saare sõnul on mobiilirakenduse kaudu takso tellimine Eestis järjest populaarsem, kuid alles jäävad ka taksofirmade oma tellimiskeskused. «Kõigis autodes on olemas nii sularahas kui kaardiga maksmise võimalus. Esimesena Eestis saab Taxofoni vahendusel spetsiaalselt tellida ka 6 kuni 12-kohalisi väikebusse suuremate seltskondade tarvis,» selgitas Saar.
Tallink Takso juhatuse liikme Tõnu Uusmaa sõnul aitab Taxofoni tellimisrakendus klientidel vältida kõnekeskuste ootejärjekordi ning annab koheselt hea ülevaate, millised on lähimad vabad taksod ja nende hinnad. Uue rakenduse käivitamise järel ei saa Tallinki ja Tulika taksosid tellida enam turuliider Taxify vahendusel.
«Oma tellimisrakenduse loomise üheks põhjuseks on ka soov pakkuda konkurentsi täna taksode tellimislahenduste osas märkimisväärse turuosa saavutanud Taxifyle, et vältida olukordi, mil tellimiskeskkond dikteerib taksojuhtidele tingimusi, mis tihedas konkurentsis taksoturul on majanduslikult liiga kulukad,» lausus Saar.
Taxofoni mobiiliäpp töötab nii Apple’i iOS kui Androidi platvormil. Rakenduse kasutamiseks tuleb see oma nutitelefoni või tahvelarvutisse alla laadida ja siduda oma telefoninumbri ja e-posti aadressiga.
Kutsu Takso esindaja uue taksoäpi tulekus midagi fenomenaalselt ei näe. Tema sõnul on pigem tegemist normaalse turuolukorraga, kus erinevad taksofirmad katsetavad erinevaid lahendusi. «Eks igaüks proovida midagi oma ka teha – kui soovid oma firmasiseselt taksot tellitavaks teha, eks ta kaasaegne võimalus takso tellimiseks on,» sõnas Kutsu Takso esindaja, tunnistades samas, et iga uus konkurent võtab mingi osa olemasolevast turust endale.
Viimase kolme aasta jooksul ligi 600 taksojuhi teenuseid vahendavat Kutsu Takso aasta aega käigus olnud rakendusega on liitunud suur hulk nii väiksemates kui suuremates linnades tegutsevaid taksofirmasid – väikelinnade taksosid saab tellida küll üksnes dispetšeri vahendusel –, sealhulgas on nende kaudu seni saanud tellida ka nii Tallink Takso kui ka Tulika taksosid.
Minimaalselt kolmeminutilist ooteaega lubava rakendusega on liitunud erineva hinnaklassiga taksofirmad. «Seal selliseid ülikalleid autosid küll ei ole – kus sisseastumine on viis eurot ja kilomeeter on kolm eurot –, need ikka jäävad keskelt läbi normaalsuse piiridesse, kus sisseastumistasu on alla kolme euro, enamusel on 2,50 või juba ka kaks eurot, mõnel on ka alla ühe euro,» selgitas Kutsu Takso esindaja, lisades, et ka kilomeetri hinnad varieeruvad. Valdavalt jäävad need vahemikku 0,4 kuni 0,6 eurot.
Taxify asutaja Martin Villigi arvates Tallinki ja Tulika projekt turul suurt midagi ei muuda, sest see muudatus oli juba teada. «Taxifys on praegu 2000 juhti, mis on selgelt suurim osakaal võrreldes teiste firmadega. Enamik Tallinki ja Tulika taksojuhtidest saavad poole oma tööst Taxify kaudu ning koostöö leiab aset edaspidigi,» ütles ta.
Juhtidel peaks Villigi väitel olema ka vabadus valida, milliste allikate kaudu nad tööd saavad – kas oma firmalt, Taxifylt või tänavalt inimesi peale korjates. «Meie näeme, et juhid on tänase olukorraga rahul ning nii palju kui meie oleme nendega rääkinud, on neil Taxify kliente väga palju,» lisas ta.
Hetkel võib Taxify rakendusest tõepoolest näha, et Tulika ega Tallinki taksod pole sealsest valikust kadunud. Tõnu Uusmaa sõnul saab aga Taxofoni alt pakkuda juhtidele oluliselt paremaid tingimusi kui seda täna teeb Taxify. «Seetõttu usun, et turg paneb asjad ise paika ja mingit sundi pole vajalik rakendada,» ütles ta, lisades, et Tallink Takso juhtidele kehtivad siiski teatud reeglid, et tagada klientide jaoks ühtlaselt hea teenus. «Ühine tellimissüsteem on selle üks osa ja vajadusel saame seda reeglistikku täpsustada,» lisas Uusmaa.
Taxigo arendaja Eduard Dubrovski arvates jäävad Tallinkile ja Tulikale truuks need kliendid, kes neil juba praegugi on, kuid see muudatus Taxigo klientuuri ei ohusta, sest nende sihtgrupp on väga erinev ning Taxigo kliendid kasutasid Tallinkit ja Tulikat pigem alternatiivina tipptundidel.