Eestis seisab kasutuseta kümneid tuhandeid sõidukõlbmatuid autosid, mille detaile võiks kasutada varuosadena teistel sõidukitel. Autolammutuste seisukohast on romuauto aga enamat kui hunnik metalli.
Autoromu väärtus võib olla arvatust suurem
«Romusõiduki küüni taha või metsaveerele lükkamine on ühtaegu kahjulik nii omaniku rahakotile kui keskkonnale,» rääkis Autolammutuste Liidu tegevjuht Viktor Hütt ning märkis, et igast seni truult teeninud autost saab ühel päeval romusõiduk ja mõistlik oleks see kasulikult utiliseerida.
Lisaks sellele, et üle aasta kindlustamata sõidukitele rakendus 1. oktoobrist sundkindlustus, langeb seisval autol ajapikku väärtus. «Omanikud ei arvesta alati sellega, et romuautol on enamasti suurem väärtus kui vaid metalli kokkuostuhind – varuosasid lisavad väärtust,» ütles Hütt. Kui auto roostetama jätta, siis paratamatult selle väärtus langeb, sest mõned detailid võivad aastate jooksul muutuda kasutuskõlbmatuteks.
Autolammutuste Liidu juhatuse esimehe Raivo Perteli sõnul viivad paljud autoomanikud teadmatusest romu siiski otse metallikokkuostu. «Metalli kokkuostjad teatavasti varuosade müügiga ei tegele ja seega lähevad potentsiaalsed varuosad käibest välja ning sellega kaasneb täiendavate loodusressursside kasutamine uute tootmiseks,» rääkis ta.
«Keskkonna seisukohast on oluline, et rohkelt varuosi läheks korduvkasutusse ja uute tootmiseks ei peaks täiendavat ressurssi raiskama - seepärast on tähtis, et romu jõuaks ametlikku autolammutusse,» rõhutas Hütt. Samuti teevad romusõiduki lammutusse viinud inimesed teene neile autoomanikele, kes varuosi vajavad.
Autolammutuse Liidu juhatuse liikme Sven Kimmeli arvates ei jää vanema auto omanikul tihti muud üle kui autolammutuse poole pöörduda, sest uus originaalosa võib osutuda kallimaks kui auto ise. «Kuna üldjuhul on vajalikud varuosad lammutustes kohapeal olemas, on see lisaks rahasäästmisele ka mugavam. Sageli juhtub, et auto on remonditöökojas tõstuki peal ja varuosa on kiiresti vaja - sellisel juhul on autolammutus õige koht, kuhu pöörduda,» soovitas Kimmel.
Sellegipoolest on Eestis endiselt tuhandeid autoomanikke, kel seisab hoovis nii-öelda doonorauto, kust võetakse vajadusel varuosi või müüakse neid edasi. «Igasugune omavoliline lammutamine ning autoosade jagamine pole jätkuvalt seadusega lubatud, sest romusõiduk kuulub ohtlike jäätmete hulka,» rõhutas Hütt.