Šoti odavbussifirma Superbus, kes on suve algusest saadik püüdnud pääseda oma kahekordsete punaste bussidega ka Eesti bussiturule, sai sel nädalal endale eestlasest piirkonnajuhi, lisaks koolitati välja esimesed Tallinn-Varssavi liinil sõitma hakkavad bussijuhid.
Superbus koolitas välja esimesed bussijuhid
Superbusi Eesti piirkonnajuht Jaan Mürk liitus ettevõttega eelmisel nädalal ning on positiivselt meelestatud. «Eesmärgiks on edukalt bussiliiklus käivitada ning maanteeametilt eestisisesed liiniload saada,» ütles ta.
Homsest käivitab Superbus koostöös sõsarettevõttega Polskibus.com uue bussiliini Tallinn-Riia-Vilnius-Bialystok-Varssavi. Mõlemal suunal hakkavad bussid väljuma kaks korda päevas. Eile alustati ka esimeste bussijuhtide koolitamisega, kes hakkavad esialgu sõitma Tallinnast Vilniuseni, kus toimub bussijuhtide vahetus. «Meeskond on hästi komplekteeritud, tunne on hea ning ootused on kõrgel,» lisas Mürk.
Bussijuhtidele tutvustati kehtivat seadusandlust, räägiti klienditeenindusest ja Superbusi busside eripäradest, täna toimus ka reaalselt bussiga tutvumine. Hetkel on üheksa bussijuhti saanud täieliku koolituse ning homme on plaanis läbi sõita Tallinn-Vilnius marsruut.
«Bussijuhi töö pole ainult roolist kinni hoidmine, vaid on mitmeid asju, millega peab kursis olema ja tegelema,» ütles Mürk. Homsel sõidul on plaanis näiteks vaadata, kus on juhtide ööbimiskohad ning kuhu bussi ööseks parkida, kus bussi tankida jm. Koolitamine kestab uute bussijuhtide lisandudes järjepidevalt edasi.
Hetkel ainukese naisbussijuhina Superbusi ettevõttesse tööle võetud Katrin, kellel on transpordialal staaži 14 aastat, sõnas, et tegu oli keeruka konkursiga ning igaüks ilmselt juhiks ei pääsenud. Mitmed bussijuhid, sealhulgas Katringi, olid Superbusi firmasse üle tulnud linnatranspordist, mõned väiksematest bussifirmadest, mõni Soomestki.
Valitud bussijuhtide seas oli tööstaaži keskmiselt 15-20 aasta kandis, vanim 42-aastase bussijuhistaažiga. Esmamuljed olid positiivsed ning uuelt liinilt oodatakse kõike paremat. Juhid mainisid, et Superbusil olulisi erinevusi võrreldes teiste bussidega ei ole, töökoormus 40 tundi nädalas on hea ning rahvusvahelisel liinil sõitmine on hea vaheldus. Ühe harjumatu asjana toodi bussi puhul välja vaid seda, et tegu on madalapõhjalise bussiga ning juht istub võimalikult madalal, kuigi enamikel bussidel on juhil kõrgemalt ülevaade. See aga ei osutu tõenäoliselt probleemiks. Kiideti bussi kena punast värvi ning silmapaistvust teedel. «Ütleks super!» sõnas Katrin.
Superbusi juhatuse liikme ning tütarettevõtte Onnibussi juhi Lauri Helke sõnul on Eesti ja Soome bussifirmade oluline erinevus ka see, et Soomes on igal bussifirmal sama palgasüsteem, Eestis aga igaühel oma. «Soovime olla bussituru tipus ning kuna tegu on rahvusvahelise liiniga, siis lisaks põhipalgale saavad bussijuhid tööpäeva kohta seadusega sätestatud 32 eurot päevaraha, ka ületunnid tasustatakse 1,5 kordselt. Juhid ei ole veel esimest palka saanud, kuid neto kuupalk sõltub sõidetud tundidest ning peaks olema üle 1000 euro,» ütles Helke.
Endiselt jätkuvad ka läbirääkimised maanteeametiga riigisiseste vedude nimel. «Niipea kui saame maanteeametilt loa siseliinide teenindamiseks, saame palgata veel tosinkond juhti,» lisas Helke.