Päevatoimetaja:
Sander Silm

Korduvalt petnud automüüja tüssas klienti taas

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Maiken Mägi
Copy
Automüük.
Automüük. Foto: Mari Luud / Õhtuleht

Tarbijakaitseamet hoiatas Alm Invest OÜ eest esmalt möödunud aasta detsembris, mil kontrolli käigus avastati müügis olevatel autodel mitmeid puudusi ja tarbijakaitsealaseid rikkumisi. Ka augustis juhtis amet tähelepanu, et antud ettevõttelt autot ostes tuleb olla väga ettevaatlik. Alm Invest OÜ nimega on hetkel kättesaadavad kaks erineva nimega kodulehekülge: Autorahaks ning Autojärelmaks24.

Autojuht ostis maikuus Alm Invest OÜ-lt 2004. aasta sõiduauto Volkswagen Golf. Vahetult pärast ostu müügiplatsilt ära sõites tekkis sõiduki käigukastis rike - käigud ei lülitunud enam sisse. Ostja pöördus pärast mitmeid vaidlusi automüüjaga tarbijakaitseameti komisjoni poole, soovides müügilepingust taganeda ning auto eest makstud raha tagasi saada.

Automüüja väitel on tegemist kasutatud sõidukiga ning sellel võib tekkida puudusi, mistõttu oli ka sõiduki müügihind sellele vastav. Kaupleja keeldus autot remontimast ja selle maksumust tagastamast, kuid oli nõus hüvitama 50 protsenti (s.o. 450 eurot) sõiduki remondikuludest, kui remont toimub kaupleja valitud remondikohas. Kuna sarnase auto keskmine turuhind on 6678 eurot ja antud sõiduk müüdi hinnaga 3790 eurot, arvas automüüja, et sõiduk ei peagi olema kõrge kvaliteediga.

Müügilepingus oli kirjas, et ostja on põhjalikult tutvunud sõiduki seisukorraga ning seda võimalust talle ka pakuti, ent ostja loobus sellest ega kontrollinud tegelikult auto seisukorraga. Automüüja sõnul kehtib see säte vaatamata asjaolule, et ostja tegelikult sõidukiga ei tutvunud.

Lisaks on kaupleja väitel autojuht võtnud omaks, et kuna kasutatud sõidukil on mitu omanikku, võib sõiduki tegelik läbisõit erineda mõõdiku näidust. Samuti võib sõidukil ilmneda müüjale mitteteadaolevaid defekte ja puudusi ning ostja ei oma seoses sõidukiga peale müügilepingu allakirjutamist mingeid pretensioone ega rahalisi või teisi nõudmisi.

Komisjon leidis, et kaupleja vastuväide seoses tema süü puudumisega käigukasti rikke tekkimisel ei ole asjakohane. Kauplejal oli lepingu täitmise kohustus ja see seisnes selles, et tuli üle anda lepingutingimustele vastav asi. Kasutatud sõiduki müügi puhul eeldatakse, et see on kulunud määral, mida võib eeldada arvestades sõiduki vanust, kuid on sellegipoolest sihtotstarbeliselt kasutatav.

Arvestades, et sõiduki käigukasti rike avaldus kohe müügikohast ära sõites, on ilmne, et tarbijale müüdi puudusega asi. Puudus on oluline, kuna mittetöötava käigukastiga sõidukit ei saa kasutada. Lepingu hind ei mõjuta müüja täitmiskohustust asja kvaliteedi osas ning asi peab vastama lepingutingimustele.

Kuna kaupleja müüs kliendile olulise puudusega sõiduki, mida ei saa otstarbe kohaselt kasutada ning keeldus puudust kõrvaldamast, tekkis ostjal õigus lepingust taganeda ning nõuda tagasi tasutud ostusumma.

Tagasi üles