Päevatoimetaja:
Sander Silm

Lähebki tootmiseks: minister andis biometaani kasutamisele ametliku käigu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Aivar Pau
Copy
Majandus- ja taristuminister Kristen Michal
Majandus- ja taristuminister Kristen Michal Foto: Sander Ilvest

Majandus- ja taristuminister Kristen Michal andis täna allkirja eelnõule, mille jõustumisel asub riik toetama Eestis biometaani taastootmise alustamist, tanklaketi rajamist ning ühistranspordis kasutuselevõtmist.

MKM-i pressiesindaja Laura Laasteri sõnul on tegemist struktuurifondide toetuse määruse eelnõuga ning kokku on riigil biometaani kasutuselevõtu projekti tarvis EL-i meetmetest ette nähtud üheksa miljonit eurot, millest tanklataristu toetamiseks läheb kolm miljonit eurot ja avalike liinivedude toetuseks kuus miljonit eurot.

«Kohalikust toormest toodetud kütus on oluline Eesti energiasõltumatuse tagamiseks ning biometaani kasutamine ühistranspordis toob puhtama õhu linnades, kus ühistransport läheb üle keskkonnasõbralikumale küttele,» ütles Michal.

Pilootfaasis toetab riik tanklate rajamist ja avalike bussiliinide viimist biometaanile.

«Algus on juba tehtud. Tartu ja Pärnu tegutsevad, et linna ühistransport liiguks keskkonnasõbralikul ja kohalikul toormel baseeruval kütusel juba ülejärgmisel aastal. Tartus tähendab see 2017. aastal umbkaudu 65 gaasil töötavat innovaatilisemat bussi. Mõlemad linnad saavad selle tulemusena puhtama linnaõhu, madalama mürataseme ning stabiilsema kütusehinna ühistranspordile,» lisas minister.

Kohalikud omavalitsused ja maavalitsused saavad eelnõu kohaselt toetust biometaani nõudluse tekitamiseks. Juhul, kui bussifirmadel on biometaani ostukohustus teatud hinna piires, tekib juurde ka biometaani tarbimine. Liinivedude toimumine on aga garanteeritud, kuna biometaani ja maagaasi on võimalik tarbida samades bussides ning tegemist on peaaegu identsete kütustega.

Tanklaid toetatakse, et parandada surugaasi (CNG) ja biometaani kättesaadavust tarbijate jaoks. Selleks, et oleks võimalik soodustada biometaani tarbimist, peab suurendama CNG kasutamist. Tanklatoetuse saajad peavad tõestama toetusvajadust oma projektidele ning tankla rajamisega kaasneb kohustus pakkuda müügiks biometaani. Toetust saavad ligikaudu 20 tanklat.

Eesti on võtnud endale eesmärgiks tõsta taastuvenergia kasutamine transpordisektoris 10 protsendini aastaks 2020. Seda võib teha ka imporditavate biokütustega, kuid otstarbekam on kodumaise biometaani tarbimine.

Postimees kirjutas möödunud nädalal, et Eesti võtab kasutusele sadadel tuhandetel hektaritel kasutult kasvava rohemassi, asub sellest ühistranspordi tarvis biometaani tootma ning rajab üle Eesti vähemalt 20 biogaasi müüvat tanklat.

Tagasi üles