Päevatoimetaja:
Sander Silm

Loe, kuidas plaanivad ministeeriumid töötajate arvu vähendada

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Riigiasutusi ootavad ees koondamised.
Riigiasutusi ootavad ees koondamised. Foto: SCANPIX

Valitsus on jõudnud põhimõttelisele kokkuleppele, et järgmisel aastal alustatakse riigireformiga, mis näeb ette keskvalitsusest sadade inimese koondamise. Lõplik number on alles kokkuleppimisel, kuid esialgses kavas oli kaotada aastaga 750 töökohta.

Postimees kogus ministeeriumidelt kommentaare, milliseid võimalusi koondamisteks nad oma haldusalas näevad. Vastajateks on peamiselt pressiesindajad või kantslerid.

Sulgudes on välja toodud ministeeriumi valitsemisalas keskvalitsuse tasandil töötavate inimeste arv selle sügise seisuga - see tähendab, et lisaks ameti- ja hallatavatele asutustele on arvesse võetud ka sihtasutused, äriühingud ja tulundusasutused ning avalik-õiguslikud asutused.

Haridus- ja teadusministeeriumilt (13 150)

Tööealiste arvu langus eeldab ka riigipalgaliste arvu vähenemist. Prognoosime hõivatute arvu vähenemist otseste ja kaudsete tegevuste tulemusena kogu haldusalas 520 inimese võrra. Ent tuleb rõhutada, et protsess toimub valdavalt struktuursete reformide ja koostöö, mitte mehaaniliste kärbete vormis. Otsejuhtimine pole siin enamuses ka võimalik, kasutada tuleb stiimuleid, sest võti on koostöös omavalitsuste ning teadus- ja haridusasutustega. Eraldi keskvalitsuse arvele prognoosime 200 ametikoha säästu. Eesmärk on tõhusam haridus- ja teadussüsteem ning kõrgemad palgad.

Siseministeerium (9329)

Meie haldusalas ei saa kärped kindlasti toimuda operatiivteenistujate arvelt, sest politseinikud, piirivalvurid, päästjad ja häirekeskuse operatiivtöötajad on oluline osa laiapindsest riigikaitsest. Ühtlasi on siseturvalisuse personali viimastel aastatel juba tugevalt kärbitud – kümne aasta jooksul on siseturvalisuse töötajate arv vähenenud 13 500 inimeselt ligi 8000ni, viimase viie aasta jooksul on PPA töötajate arv vähenenud ligi 6790-lt 5500le.

Sotsiaalministeerium (6772)

Riigivalitsemise kulude ülevaatamise ja kärpimise mõte on meie jaoks arusaadav ning sotsiaalministeerium kindlasti annab omapoolse parima panuse, et mõistlikul moel kokkuhoidu saavutada. Samas tuleb meil seda tehes arvesse võtta väga paljusid erinevaid aspekte ja tagada, et täidetud saavad ministeeriumi ning kogu haldusala ülesanded alates töövõimereformi käivitamisest kuni tervishoiu- ja sotsiaalsüsteemi jätkusuutliku toimimise tagamiseni.

Oleme valmis koondama nii ministeeriumist kui allasutustest valitsuse poolt ettenähtud mahus töötajaid, kuid kindlasti peavad kärpekavast eemale jääma tervishoiutöötajad ja sotsiaaltöötajad. Sotsiaaltöötajatele soovime hoopis saada palgatõusu. Raha oleks võrreldes käesoleva aasta eelarvega kindlasti juurde vaja ka pagulaste vastuvõtu korraldamiseks, 2017. aastal käivituva uue sotsiaalkindlustusameti infosüsteem SKAIS2 loomiseks, samuti vajab edendamist ohvriabi, rakendamist uus lastekaitseseadus, parandamist abivahendite ning rehabilitatsiooniteenuste kättesaadavus jpm. Lisaks ei tohi ka unustada, et riik on lubanud viie aasta jooksul riigisektoris tööd tuhandele vähenenud töövõimega inimesele.

Kaitseministeerium (5292)

Riigikaitse arendamine käib vastavalt pikaajalistele plaanidele ja vastavalt neile paika pandud eelarvesummadele. Kaitsevaldkond on hästi juhitud ja tegevused ette planeeritud ning praegu ei ole näha vajadust kiireks prioriteetide ümberseadmiseks koos täiendavate erakorraliste eelarvevahendite taotlemisega. Vabariigi Valitsus on andnud Kaitseministeeriumi valitsemisalale erisuse selles osas, et personali vähendamine ei puuduta Kaitseväe tegevväelasi, kuna muutunud julgeolekuolukorras on endiselt vajalik Riigikaitse arengukava 2013-2022 elluviimine, mis näeb ette tegevväelaste arvu suurenemise iga-aastaselt 50 inimese võrra. Pean oluliseks pingutada plaanides ettenähtud tegevväelaste arvu reaalse suurendamise suunas. Võimalik töötajate arvu vähenemine puudutab Kaitseministeeriumi valitsemisalas vaid tsiviilteenistujaid, eelkõige Kaitseliidu korraldatava valveteenuse optimeerimise kaudu.

Kultuuriministeerium (3981)

Väheneva rahvaarvu tingimustes on kärpimine ühelt poolt mõistetav. Silmas tuleb pidada aga näiteks seda, et paljud kultuuriasutused teenivad omatulu ning et kärpeotsused ei hakkaks negatiivselt dikteerima kultuuriinstitutsioonide kunstilisi valikuvõimalusi. Minister seisab selle eest.

Justiitsministeerium (3295)

Ministeeriumid otsivad pidevalt erinevaid võimalusi ministeeriumi ja haldusala töötajaskonna vähendamiseks. Suuremate muudatuste näiteks võib tuua, et justiitsministeerium plaanib vähendada töötajate arvu kohtulike registrite valdkonnas, samuti on kavas konsolideerida ministeeriumi riigihangetega tegelevad spetsialistid Riigi Tugiteenuste Keskusesse.

Rahandusministeerium (2889)

Kärpekokkulepete sõlmimine ja jaotus asutuste vahel seisab rahandusministeeriumi haldusalas lähiajal ees. Sisemiste ümberkorralduste tulemusena planeerivad töötajate arvu vähendamist enamjaolt kõik rahandusministeeriumi valitsemisala ameti- ja hallatavad asutused. Statistikaameti kahenemist võimaldab elektroonsele statistika kogumisele ja töötlemisele üleminek, maksu- ja tolliameti tegeleb jätkuvalt struktuuride ja protsesside optimeerimisega. Maksu- ja tolliamet alustas uue perioodi strateegia koostamisega, kus jätkuvalt keskendutakse organisatsiooni tegevuste efektiivsemaks muutmisele ning ka koosseisu vähendamisele. Riigi Tugiteenuste Keskuse kahanemist võimaldab teenusesaajate ehk valitsemisalade ringi laiendamine ja sellest tulenev mastaabisääst. Aastal 2017 prognoosib Riigi Tugiteenuste Keskus lisaks täiendavat kahanemist 78 inimese võrra. Reaalset töötajate arvu kasvu ei prognoosi ükski asutus. Viimasel viiel aastal on rahandusministeeriumi haldusalas töötajate arv vähenenud 6% ehk 154 inimese võrra.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (2011)

Kokku kärbime hinnanguliselt 50 inimest meie haldusalas ehk ligikaudu kolm protsenti 1718 inimesest. Mõistagi kärbivad loomulikult suuremad asutused nagu ministeerium ise, veeteede amet, maanteeamet, EAS jne.

Maaeluministeerium (1707)

Eesti tööealine elanikkond väheneb. Seepärast on loogiline, et avalikus sektoris hõivatud inimeste arv teeb sama. Kõik ministeeriumid peavad oma valitsemisala üle vaatama ja kindlasti anname oma panuse ka meie. Juhtimise mõttes tuleb kogu aeg jälgida, et struktuur toimiks võimalikult tõhusalt. Järgmist aastat puudutavaid täpseid numbreid ministeeriumide lõikes valitsus veel arutab.

Keskkonnaministeerium (1447)

Oma plaanides oleme arvestanud koalitsioonileppes püstitatud eesmärgiga hoida keskvalitsuse töötajate arvu osakaalu tööealisse elanikkonda. Oleme kõikides valitsemisala asutustes üle vaatamas ja otsimas võimalusi optimeerimiseks, sh lihtsustades töö- ja menetlusprotsesse, hindame võimalusi tugitegevuste konsolideerimiseks. Oleme võtnud valitsemisala 2015. aasta eesmärgiks vähendada tööjõukulusid 1,8 protsenti, mis arvestuslikult on 25 töötajat. Ministeeriumi töö optimeerimisega oleme pidevalt tegelenud ja tegeleme ka järgnevatel aastatel.

Välisministeerium (639)

Me hetkel arutame ja analüüsime, kuidas kavandatavaid kärpeid ellu viia. Oleme valmis tegutsema vastavalt valitsuses kokkulepitud plaanile.

Märksõnad

Tagasi üles