Šoti odavbussi firma Brian Souter omanik käis üleeile justiitsministri Urmas Reinsalu jutul, kuna maanteeamet pole kaalutluspõhimõtetele viidates andnud neile Eesti sisestele liinidele lube.
Superbus survestab maanteeametit
«Brian Souter käis koos Briti suursaadikuga kohtumas kui Eestisse investeerida sooviv ärimees, keda huvitas minu kui konkurentsijärelevalve eest vastutava ministri seisukoht, kas Eesti valitsuse seisukoht on seista õiglase konkurentsi eest,» ütles justiitsminister Urmas Reinsalu. Ta lisas, et selle kinnituse šoti odavbussifirma omanik ka sai. Reinsalu sõnul analüüsib konkurentsiamet Superbusi kaebust seoses väidetavate maanteeameti konkurentsi moonutavate seisukohtadega.
Reinsalu sõnul on ettevõtjad, kelle mure on aus konkurents, justiitsministri juurde alati teretulnud. «Brian Souteri ülevaade sellest, kuidas ta suutis Soome turule sisenemise järel mõjutada bussipiletite hinda oluliselt allapoole, oli muljetavaldav,» sõnas justiitsminister.
Pärast justiitsministri juures käiku toimunud pressikonverentsil ütles Polskibusi tegevjuht Barry Pybis, et probleem pole mitte niivõrd ühistranspordiseaduses, vaid maanteeameti koostatud liinilubade väljastamise kaalutluspõhimõtetes. «Kaalutluspõhimõtted on asutusesisene eeskiri, mis on aaste jooksul koostöös bussifirmadega koostatud ja mis ei lase uutel tulijatel turule siseneda,» ütles Pybis.
Tema sõnul on Superbusi esindajate kohtumised nii majandus- kui ka justiitsministriga olnud lootustandvad ja firma loodab, et nende tahe jääb peale ja bussiturg avaneb. Ta toonitas, et ka praegu kehtivad kaalutluspõhimõtted lubavad avaliku huvi korral avada uusi bussiliine.
Kuna kõikidesse nende bussidesse pääsevad ka ratastooliga sõitjad, siis peaks see klausel olema täidetud. Brian Souteri sõnul on Eesti valitsus seni rääkinud, et soovivad näha avatud turgu, kuid nüüd peaks valitsus oma sõnu tõestama, sest muidu seisavad bussid ja ootavad liinilube.
«Ma sugugi ei tahaks kohtusse minna, kuid probleemi saab lahendada väga lihtsalt,» rääkis Souter. Selleks peab majandusminister andma maanteeametile korralduse, et nad väljastaksid liiniload. «Miks peab üks erafirma minema kohtusse, et jõustatakse Euroopa Liidu määrus,» lisas ta.
Superbusi juhataja Lauri Helke sõnul tegid nad kaheksa miljoni suuruse investeeringu, ostes kaheksa kahekorruselist bussi, kuid praegu on neil tänu rahvusvahelisele liinile tööd pakkuda kolmele.
Augusti lõpus kohtusid Superbusi esindajad majandusminister Kristen Michaliga ja pärast seda ilmus arutluse all kaalutluspõhimõtetesse klausel, mis oleks avanud ekspressbusside turu. Maanteeameti kinnitusel oleks selle sätte jõustumine viinud paljude kaugliinide sulgemiseni. Uutesse kaalutluspõhimõtetesse see sisse ei läinud.