Veel selle nädala alguses oli ainult ekspressliine teenindavatel bussifirmadel lootus, et liiniloa saamine muutub nende jaoks kergemaks, sest nende väljumisaegu ei võrrelda enam kiir- ja kaugliinide väljumistega. Eile aga otsustas maanteeamet, et ekspressbusside turgu ei avata.
Suur ekspressbusside turu laienemine jääb ära
Kaks nädalat tagasi tegi maanteeamet ettepaneku avada ekspressbussi liinide turg. «Mitte ükski vedaja, kellele me selle ettepaneku saatsime, ei olnud sellega nõus,» rääkis maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Kirke Williamson. Tema sõnul leidsid bussifirmad, et paljude peatustega liinid on Eesti rahvale palju parem valik.
Seetõttu jääb kestma senine kord, kus ekspressbussi väljumisaegu võrreldakse samas ajavööndis väljuvate kiir- ja kaugliinibussidega.
Just sellise reegli tõttu on šoti miljardärile Brian Souterile kuuluv Superbus seni jäänud ilma soovitud väljumisaegadest.
«Kui Superbusi soovitud väljumised on selles vahemikus, et neid tuleb võrrelda ühe halli bussiga, kui on tagatud piletimüük, liikumispuuetega inimestele sõiduvõimalus ja neil on sama uued bussid, siis nad saavad kaalutluskriteeriumi järgi sama palju punkte ja maanteeametil ei ole õigust neile ei öelda,» selgitas Williamson. Superbusi juhi Lauri Helke kinnitusel on ka uued kaalutluspõhimõtted vastuolus Euroopa Liidu regulatsiooniga, mis kehtib 2009. aasta 3. detsembrist. «Ühistranspordiseadus (kaalutluspõhimõtete koostamise alusdokument – toim) on riigikogus vastu võetud, seda on vaadanud justiitsministeerium, majandusministeerium, tänapäeval ei saagi Eestis ühtegi seadust vastu võtta, mis oleks vastuolus Euroopa Liidu õigustega,» on Williamson veendunud. «Mina lähtun sellest, et seadus, mida mina pean täitma, on õige. Mina eeldan, et see on õige, sest mulle on nii kinnitatud,» lisas Williamson.
Kui paar päeva tagasi kinnitas Williamson, et ettepanek ekspressbusside turg avada tuli bussifirmalt, siis täna tunnistas ta, et sama ettepaneku tegi ka maanteeamet. Milline firma selle ettepaneku tegi, ei soostunud Williamson ütlema, lisas vaid, et see ettevõte ei ole kuulunud autovedajate liitu.
Uute liinilubade väljastamisel hakatakse eri bussifirmasid võrdlema juhul, kui nende väljumiste vahe on kuni 29 minutit, siis võrreldakse liikumissagedust ja rohkem punkte saab iga päev väljuv buss. Samuti soosivad uued põhimõtted liine, kus peatusi on rohkem, ning busse, mis on uuemad ja kuhu pääseb ratastooliga. Samuti antakse rohkem punkte bussidele, kuhu saab pileteid osta nii kassast kui ka netist.
Kuna Superbus on seni teatanud piletite müümisest veebis ja bussist, siis Willliamsoni sõnul soovitab tema firmal mõelda võimalusele müüa pileteid ka bussijaamadest.
19. augustil tegi maanteeamet ettepaneku avada ekspressbusside turg. Eesti bussifirmade sõnul võiks selline muudatus viia paljude kaugliinide väljasuremiseni. Ka maanteeameti pressiesindaja Triin Adamson kinnitas, et selle ettepaneku jõustumisel võivad paljude peatustega liinid välja surra ja kannatavad väiksemas kohas elavad inimesed, kes sooviksid bussiga sõita.