Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sisuturundus

Ettevõtjad kinnitavad – raha pole tähtsaim

Tanel Kreek FOTO: EY

Kui rahateenimine kõrvale jätta, on sageli ettevõtja peamine eesmärk jätta endast maha positiivne jälg. EY globaalsest töökohtade loomise ja noorte ettevõtluse uuringust selgub, et enam kui viiendik ettevõtjatest soovivad saavutada positiivseid sotsiaalseid muutuseid. EY uuris ettevõtjatelt põhjusi, miks nad ettevõtlusega alustasid ning tuleb välja, et ettevõtja ambitsioon on suurem kui lihtsalt hästi elada.

Ettevõtjad soovivad mõjutada majandust ning olla eeskujuks ja inspiratsiooniks teistele. Näiteks 38% uuringus osalenud ettevõtjatest soovivad endast maha jätta positiivse majandusliku „pärandi“, 32% soovib mõjutada positiivselt laiemat kogukonda, 32% inspireerida teisi ning samuti 32% soovivad luua uusi töökohti. Veel toodi esile kohaliku töötajaskonna arendamist (23%), sotsiaalsete probleemide lahendamist (22%) ja noortele inimestele positiivse eeskuju andmist (21%).

Teise, ent mitte üllatava asjana selgus uuringust, et noored inimesed on oma karjääri suhtes optimistlikud. Enam kui 2800 noore inimese küsitlemisest selgus, et 84% neist usub, et saavutab oma eesmärgid. See peegeldab 18–25-aastaste inimeste positiivset meelestatust kõikjal maailmas – uuringus osalenud noored olid valdavalt kas üliõpilased, töötasid oma esimesel töökohal või otsisid tööd.

Tervelt 83% noortest naistest (ja 87% noortest meestest) olid kindlad, et nad saavutavad oma tulevikueesmärgid. Täna on siiski ettevõtluses naisjuhte vähem kui meesjuhte ning selle taustal on naiste enesekindlus väga hea märk. Globaalne majandus pakub ettevõtjatele mitmeid võimalusi – ka naisettevõtjatele. Ettevõtlus vajab erinevaid lähtekohti ja on igati tervitatav, et see poleks vaid meeste maailm, sest just inimesed erisuguste taustsüsteemidega loovad erinevaid mõtteid, mida innovatsiooniks on hädasti vaja.

Oma tuleviku suhtes lootusrikkamad on inimesed piirkondades, kus suurem areng on veel ees. Suisa 97% Saharast lõunasse jäävate Aafrika riikide noortest olid optimistlikud oma karjääri väljavaadete suhtes. Kontrastina olid samal seisukohal vaid 54% Jaapani noortest. See näitab, et kiirema majanduskasvuga piirkondades tajutakse rohkem ettevõtluse aktiivsust: nendel turgudel tegutsevad ettevõtjad on väljapääsmatus olukorras – ümberringi on vaesus ja korraliku palgaga töökohtasid on liiga vähe. Kasvavate majanduste ettevõtlus kannab aga vilja, näiteks globaalse EY World Entrepreneur Of The Year™ võitjate hulgas läbi aastate on olnud näiteks ettevõtjaid Indiast, Keeniast, Singapurist ja Lõuna-Aafrika Vabariigist.

Eestis on palju suurepäraseid, ausaid ja edukaid ettevõtjaid, kes alustasid nö puhtalt lehelt nagu enamus ettevõtjaid ning saavutasid oma edu ambitsioonikuse, tahtejõu, ideede, kohanemisvõime ja tööga. Sellised ettevõtjad on tõeline maa sool, sest just nemad aitavad ehitada paremini toimivat maailma. Igal aastal toimub Eestis EY aasta ettevõtja konkurss, mille eesmärk on märgata ja tunnustada edukate ettevõtjate saavutusi. Neist üks saab EY Aasta Ettevõtja tiitli ja sõidab Eestit esindama Monte Carlosse EY World Entrepreneur Of The Year™ konkursile. Nagu uuring näitab, on paljudel ettevõtjatel süda õiges kohas ning noortel on tugev usk oma eesmärkide saavutamisse. Ettevõtluse parimad ajad ootavad alles ees.

Autor: Tanel Kreek, EY äriarenduse koordinaator

Tutvu uuringuga lähemalt siin.

Tagasi üles
Back