Tallinna–Moskva liinil sõidab nüüd uus ja uhke rong, kuid nostalgiasõprade rõõmuks on asju, mis ei kao – nagu platskaardivagun ja metallümbrisega teeklaas.
360 kraadi ehk täisring uues ja uhkes Moskva rongis
Esimene peatus: Vahekäik
(kliki ja nihuta pilti, et täpsemalt vaadata)
Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA
«See on täiesti uus rong, kõigest kolm aastat vana. Rongi mõistes pole see mingi vanus,» kinnitas Moskva rongi ülem Mihhail Malinin ringkäiku tehes. Kui seni sai Tallinnast Venemaale sõita tavalise rongiga, siis nüüd on kupeevaguni akendel teade, et see on firmennõi vagon. Maakeeli võiks ehk öelda – eliitvagun.
«Need on reisijate jaoks palju mugavamad, on ketaspidurid, igas kupees on pistik mobiili laadimiseks, tasuta WiFi,» kiitis Malinin. Ka pesu on rongiülema sõnul märksa parema kvaliteediga, kui oli senises rongis. «See tähendab, et on täitsa uus ja varasemast kvaliteetsem,» selgitas rongiülem.
Kolmas peatus: Kupee
Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA
Voodipesu oli kokkulapitud sõjaväe parimate traditsioonide järgi, kuid käterätikust on tehtud kena kaunistus nagu mõnes lõunamaa hotellis.
Kui seni tuli Tallinnasse sõitnud rongi kupeedes leppida sirge seljatoega, siis uues rongis saab Malinini sõnul istuda sama mugavalt kui lennukis. «See on ikkagi firmavagun,» rõhutas Malinin.
Praegu tuleb Venemaal käijatel leppida segakupeega, kuid rongiülema sõnul on kaalutud ka n-ö meeste- ja naistekupeede tegemist.
Neljas peatus: Platskaardivagun
Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA
Kupeevagunites sõitjad saavad kasutada mikrolaineahju ja külmikut, müüakse teed ja nagu vanasti – serveeritakse seda ka tänapäeval metallhoidikuga teeklaasis. Klaas teed maksab 30 rubla ehk u 35 senti. Nostalgilisena mõjub ka rongi ainus platskaartvagun, kitsa vahekäiguga narivagun, kus ühes vahes on magamiskoht kuuele inimesele ja privaatsus puudub täielikult. Selle vaguni villased tekid on aastate jooksul ilmselt katnud loendamatu arvu reisijaid.
Kui 72 eurot kupeevaguni ja 61 eurot platskaardivaguni koha eest tundub palju, siis saab Moskvasse sõita ka tavalises vagunis ja seda 50 euro eest. «Üldvaguni istmed on ka mugavamad kui seni, sest nende seljatuge saab alla lasta,» rääkis Malinin. Ja tõesti, raginast hoolimata oli iste võimalik lasta pea lamavasse asendisse.
Viies peatus: Üldvagun
Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA
Kogenud rongisõitjad mäletavad aegu, kui tund aega enne suurlinna sõitmist jõuti sanitaartsooni ja rongi tualetid keerati lukku ning häda korral tuli jalad ristis kannatada. «Nüüd ei satu midagi rööbastele, meil on ökoloogilised tualetid,» näitas Malinin uhkusega WCd.
Rongis on olemas ka duširuum ja invatualett.
Teine peatus: Invakupee
Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA
Moskva rongi restoranvaguni hindu nimetab Malinin demokraatlikeks. Toidud tehakse kohapeal ja võrreldes varasema ajaga on n-ö oma kotist nosijaid jäänud vähemaks.
«Suurem osa reisijaid on juba tsiviliseeritud ja käivad restoranis, aga vanematel inimestel on oma toit kaasas,» tõdes rongiülem.
Kuues peatus: Restoran
Post from RICOH THETA. - Spherical Image - RICOH THETA
Kuigi Tallinna–Moskva rong on uhkem kui seni, siis Venemaa raudteedel on veelgi luksuslikumaid ronge. «Punane Nool, Express, neid peetakse vagun-hotellideks,» rääkis Malinin.
«Võrreldes Go Railiga on meie hinnad odavamad ja vagunid paremad, teil olid 80ndatest pärit, aga meil 2012. aastast,» kiitis Malinin oma raudruuna. Ka piletihind on nüüd soodsam kui Eesti firma opereerimise ajal. Kõige enam sõidetakse reedest pühapäevani ja peamiselt Moskva–Peterburi vahel, aga ka Peterburist Tallinna. «Näiteks täna (24.08) ma tõin Eestise 116 reisijat, tagasi viin 131. Seda on võrreldes Go Railiga rohkem,» rääkis Malinin.