Suur oli ühe eaka Pärnu naise üllatus, kui 179.90 maksnud uue Beko elektripliidi kõik metallplaadid mõne kuuga rooste läksid ja kohe nii hullusti, et neid oli võimatu puhastada ja plaatide pealmine pind murenema hakkas. Maaletooja süüdistas naist vales kasutamises, kuid vahetas plaadid erandkorras.
Uus pliit roostetas mõne kuuga
Poes, kuhu naine pöördus, kehitati vaid õlgu ja öeldi, et nemad ei saa midagi. Kuna aga pliidil oli kahe aasta pikkune garantii, pöördus naine oma sugulase abiga Beko pliitide maaletooja Have OÜ poole, kust saadud vastus oli aga üllatav: «Rooste pole tegelikult garantii (esimene kord me teeme reeglina garantiiga vahetuse, aga edaspidi enam mitte. Tehas tegelikult ei loe roostet garantii alla kuuluvaks, kuna tegu ei ole roostevaba materjaliga ja rooste põhjuseks loeb tehas liigniiskust. Tehas soovitab plaate regulaarselt õlitada, mitte pesta neid veega ja jätta niisama kuivama vaid niiskuse sattumisel plaadile kohe see kuivatada ning plaadid seejärel õlitada.»
Olgu mainitud, et pärast pikka ootamist ja korduvaid pärimisi plaadid vahetati. Kuna remondimees, kes neid vahetamas käis, ütles, et on seda varemgi palju kordi teinud ja teeb tõenäoliselt veel, siis tekkis küsimus, kuidas selliseid pliite üldse müüakse ja ehk peaks inimesi nende eest hoiatama. Kummaline on ka vastuses lõik, et pliidi plaadid ei tohi märjaks saada ja et neid peab õlitama. Esiteks pole võimalik süüa nii teha, et plaadid märjaks ei saa ja teiseks läheb ju õli kärssama.
On ka selge, et vanatädi poleks oma murele lahendust leidnud, kui tema meessugulane poleks asja ajama hakanud ja maaletoojale rikutud pliidist pildid saatnud. Oluline on teada, et naine elab üksinda ja iga päev süüa ei teegi, mis tähendab, et pliit on väheses kasutuses. Mis saaks veel siis, kui seda kasutaks paljulapseline pere?
Tarbijakaitseamet, kuhu kommentaariks pöördusime, vastas järgmist:
«Oluline on meeles pidada, et tarbijal on alati pikaajaliselt kasutatavate toodete puhul õigus esitada kaebus kahe aasta jooksul peale ostu sooritamist. Rooste tekkimine ei saa olla kindlasti välistus nii nagu ei saa olla välistus näiteks igasuguste kaunistuste äratulemine erinevatel toodetel.
Tarbijal tuleb probleemi ilmnemisel mõelda, kas tegemist võib olla või ei ole valest hooldusest ja/või kasutamisest tingitud veaga. Kui tarbija on käitunud nii, nagu tootja on ette näinud, on mõistlik pöörduda kaupleja poole kirjaliku avaldusega, kuhu tuleb kirja panna, mida osteti, millal osteti ja mis juhtus.
Kui tegemist on tootmisveaga, on tarbijal õigus esmalt toote parandamisele. Kui see ei ole võimalik või toote remont osutub väga kalliks vms, on teiseks võimaluseks toote asendamine (täpselt sama mudel, värv, suurus). Kui samasugust toodet ei ole võimalik anda, on õigus lepingu lõpetamisele ja raha tagasisaamisele.
Meeles tuleb pidada, et esimese kuue kuu jooksul peale ostu sooritamist tõendab vea päritolu kaupleja. Ülejäänud 1,5 aasta jooksul lepitakse kokku, kumb tellib ekspertiisi, kuid kulud katab nii-öelda süüdiolev pool ehk kui on tegemist tootmisveaga, maksab kaupleja. Kui aga tegemist on tarbija valest hooldusest, valikust või kasutamisest tekkinud veaga, maksab tarbija.
Kui tarbija on kaupleja poole pöördunud avaldusega, on kaupleja kohustus vastata 15 päeva jooksul. Kui vastus tarbijat ei rahulda või ettevõtja pole tarbijale vastanud, on võimalik pöörduda tarbijakaitseameti juures tegutseva erapooletu tarbijakaebuste komisjoni poole. Alati jääb ka võimalus pöörduda kohtu poole.
Lisaks veel, et antud tüüpi pliitide puhul tuleks tarbijatel jälgida kasutusjuhendis välja toodud hooldusnõudeid, ehk siis pliidiplaate tuleks puhastada nii, nagu tootja on ette näinud. Samas, kui tarbija on täitnud kõiki tootjapoolseid juhiseid, kuid pliidiplaadid hakkavad ikkagi roostetama/mõranema ja seda ka lühikese kasutusaja jooksul, siis võiks kauplejale pretensiooni esitada küll.»