Volkswagen ja Vene magnaadi Oleg Deripaska autofirma GAZ on jõudmas lõpusirgele läbirääkimistega, mille tulemuseks oleks Saksa masinate kokkupanemine Nizni Novgorodis.
Volkswagen ja GAZ peavad koostööplaane
Kui käed lüüakse, hakkab GAZ aastas kokku monteerima koguni 150 000 VW sõidukit, ütlesid kaks läbirääkimistega kursis olevat allikat.
Juttu on olnud nii VW kui Škoda marki sõiduautodest ja kaubikutest.
Koostöö tulemusel kasvaks oluliselt VW müük ja osakaal Vene autoturul, mis enne finantskriisi maailma kiiremate kasvajate hulka kuulus ja nüüd taas kosuma on hakanud.
Autod pandaks kokku tarnitud osadest ja selleks kasutataks koosteliini, mille GAZ ostis 2006. aastal Chrysleri käest. VW toodab juba autosid Kalugas, 2007. aastal täiesti tühjale kohale rajatud tehases.
VW on jaanuarist septembrini müünud Venemaal ligi 92 000 sõidukit, mis on aastatagusega võrreldes 28-protsendine tõus. Seega oldi kolmandal kohal Avtovaz-Renault’ ning General Motorsi järel.
VW tegevjuht Martin Winterkorn külastas septembris Vene peaministrit Vladimir Putini ning andis seejärel teada, et arutab GAZiga lepingulise tootmise võimalusi. Koguseid ega kuupäevi ta tookord ei maininud, ütles aga, et aastateks 2017-2018 soovib VW kasvatada oma müüki Venemaal 360 000 peale.
VW ütles eile Financial Timesile, et igatseb tõesti Venemaal laieneda, kuna peab seda strateegiliseks autoturuks.
Samas sõltuvat koostöö GAZiga siiski Venemaa uutest autode komponentidest kokkupanemise reeglitest, mida valitsus praegu arutab. Nimelt soovivat valitsus, et välismaised firmad telliksid üha enam osi kohapealt ning edendaksid seeläbi Venemaa tarnetööstust.
GAZ keeldus läbirääkimisi kommenteerimast.
GAZi näol on tegemist Venemaa suurima kaubikutootjaga. Elujõulist sõiduautoäri ei ole pärast Volga parimaid päevi enam üles ehitada suudetud.
Mullu osales GAZ Kanada Magna Internationali ja Vene Sverbanki pakkumises Opeli ülevõtmiseks, lootuses Nižni Novgorodis Opeleid ehitama hakata. Projekti taga olid nii Saksa kui Vene valitsused, kuid kaup jäi katki, kuna GM jättis Opeli siiski endale.
Endine Magna kaastegevjuht Siegfried Wolf, Opeli-pakkumise liikumapanev jõud, astus septembris tagasi ja sai Deripaska grupi Basic Elementi masinatööstuse osakonna Russian Machinesi nõukogu esimeheks.
Kui GAZ lepingu alusel Volkswageneid tootma hakkab, kuluvad Wolfi oskused marjaks ära. Magna Steyri nimelist tehast Grazi linnas Austrias peetakse üheks maailma juhtivaks lepinguliseks sõidukite kokkumonteerijaks.
Copyright The Financial Times Limited 2010.