Saksamaa autotootja Daimler soovib, et ettevõtte ühe Prantsusmaa tehase töötajad oleks pikemalt tööl kui praegu riigis kehtiva seadusega lubatud 35 tundi nädalas, vihjates vastasel juhul oma äri mujale kolimisele, kirjutab Bloomberg.
Saksa Daimler pole rahul prantslaste 35-tunnise töönädalaga
Daimler alustas juunis läbirääkimisi Hambachis asuva rohkem kui 800 töötajaga Smarti tehase ametiühingu esindajatega, eesmärgiga suurendada töötundide arvu nädalas vahemikus 2016-2018 kolmekümne kuuelt kolmekümne üheksale.
Ametiühingu CFDT teatel lubab ettevõte iga lisatunni eest 6 lisaeurot, mis on selgelt vähem kui seadusega määratud miinimumnetopalk 9,61 eurot tunnis. Lisaks lubatakse kokkuleppele jõudmisel igale töötajale 1000 euro suurust ühekordset boonust.
Prantsusmaa kehtestas 35-tunnise töönädala 2000. aastal, mil valitsust juhtisid sotsialistid, kelle peasekretäriks oli toona praegune riigi president Francois Hollande.
Viieteist aasta jooksul on seadusandlust küll korduvalt pehmendatud, kuid ükski valitsus ei ole julgenud naasta varasema 39-tunnise töönädala juurde, kartes mõjukate ametiühinguteliitude meelepaha.
35-tunnise töönädala ideega soovis toonane valitsus luua uusi töökohti töö jagamise abil, kuid majandusteadlased pole ühel meelel, kas see oli edukas kampaania. Oponendid väidavad, et lühem töönädal on nõrgendanud Prantsusmaa konkurentsivõimet.
Praegu on Prantsusmaa töötus viimase 18 aasta kõrgeimal tasemel ning Hollande on otsinud viise, kuidas tööturgu paindlikumaks muuta. Kaks aastat tagasi võeti vastu seadus, mille kohaselt on tööandjatel lubatud ajutiselt muuta töötundide arvu, garanteerides vastutasuks töökohtade olemasolu.
Samuti suurendati äsja aastate arvu, mille kestel võivad tööandjad töötunde ajutiselt suurendada, kahelt aastalt viiele.
Hoolimata 35-tunnisest töönädalast ei tööta prantslased tegelikult vähem kui nende naabrid. Täiskohaga töötajad tegid oli Eurostati andmetel mullu 40,5 töötundi nädalas ehk vaid tund vähem kui Euroopa keskmine näitaja.