Eesti turule siseneda sooviva odavbussifirma Superbusi enamik liinilubasid jäetakse rahuldamata, sest soovitud väljumiste ajad on kaetud Eesti firmade bussidega.
Superbusile öeldi ei
«Maanteeamet on meie avalduse läbi vaadanud ja saime selle täna tagasi ning seal on kirjas, et me ei saa liiniluba, sest väljumisajad on kaetud teiste vedajate poolt,» rääkis SuperBus.com tegevjuht Lauri Helke. «See on ebaseaduslik ja rikub Euroopa Liidu reegleid,» lisas ta.
Ettevõtet esindava advokaadi Merit Linnu sõnul said nad reedel toimunud liinilubade komisjoni protokolli kätte täna, sisuliselt pool tundi enne kohtumist majandus- ja taristuminister Kristen Michaliga ja seetõttu ei saa ettevõte detailidest rääkida. «Aga diagonaalis lugedes – enamik taotlusi lükati tagasi,» sõnas Lind.
Helke sõnul on neil nüüd kaks nädalat aega ja tema sõnul küsib maanteeamet sel ajal konkurentide käest arvamust. «Mis minu arvates on veider, sest turg peaks juba olema avatud,» sõnas Helke. Ta lubas, et esitavad ametile kindlasti vastulause.
Helke sõnul on Eestis probleeme nii ühistranspordiseaduse kui ka liinilubade väljastamise kaalutluspõhimõtetega. «Uue ühistranspordiseaduse mõiste on väga selge – turg tuleb avada, kuid me tahame tutvuda uute kaalutluspõhimõtetega, sest soovime teada, kuidas seadust tõlgendatakse,» rääkis Helke. Superbusi esindaja sõnul on nad saanud tutvuda aprillis saadetud uute kaalutluspõhimõtetega, kuid viimast versiooni pole neile näidatud. «See, mida meie oleme näinud, ei võta turule sisenemise piiranguid üldse maha,» kinnitas Helke.
Viimaseid kuid kehtivad piirangud
Bus Transport Holding OÜ tahab Superbusi kaubamärgi all avada liinid Tallinnast Pärnusse, Narva ja Tartusse. Praegu kehtiva ühistranspordiseaduse kohaselt peab nendel liinidel olema kahe väljumise vahel vähemalt 30 minutit. Uus seadus jõustub 1. oktoobrist ja siis ajaline piirang ei kehti.
Maanteeameti ühistranspordi osakonna juhataja Kirke Williamsoni sõnul on praegu kehtivas ühistranspordiseaduses kindlaks määratud kahe väljumise vaheline ajavahemik. Näiteks Tallinna-Tartu liinil on selleks 30 minutit. «Kui mõni vedaja soovib lisaks kell 10 ja 10.30 väljumisele panna sõitma veel ühe bussi kell 10.15, siis on see võimalik juhul, kui on tegu ületäituvusega,» selgitas ta. Ületäituvus tähendab, et kolme kuu jooksul peab olema eelneva ja järgneva väljumise täituvus üle 75%. Ületäituvuse kindlaks tegemiseks saadetakse eelneva ja järgneva väljumist teenindavale bussifirmale päring.
Ametnik möönis, et tema ei tea juhust, kus konkurendid oleksid kinnitanud, et tegu oleks ületäituvusega ja seetõttu on uue väljumise avamine põhjendatud. Kuigi väljumiste vaheline piirang kehtib juba aastaid, esitavad bussifirmad Williamsoni sõnul aeg-ajalt liinilubade taotlusi, mis selle reegli vastu eksivad. «Nad teavad küll, aga proovivad ikkagi,» möönis ametnik.
Liinilube on ka varem tagasi lükatud
Nii ei olegi Superbus tänavu ainus firma, kelle liiniloataotlus on jäänud rahuldamata, kuna nende sõiduaeg kattub juba olemasolevate väljumistega.
Näiteks Lux Expressil jäi tänavu juuli lõpus ilma liiniloast Tallinn-Pärnu marsruudil ning Tallinn-Kuresaare liinil, kuna väljumisajad oleksid kattunud juba tegutsevate väljumistega.
Maanteeametist öeldi, et veebruaris lükati tagasi üks liiniloataotlus, kuna «sõiduplaani kavandi alusel planeeritav veoteenus häirib juba korraldatavat sõitjateveo teenust varem antud liiniloa alusel». Samal kuul öeldi ei veel ühele bussifirmale, kuna see häirib varem antud liinilubade aluse korraldatavat liinivedu, samuti ei ole täidetud väljumiste minimaalse ajalise vahe nõue peatustest.
Aprillis rahuldati kahe liiniloataotlus tingimusel, et väljumisaega tuleb muuta viis minutit hilisemaks.
Juulis lükati üks taotlus tagasi, kuna liini saab teenindada ainult teatud vahemikul, muidu häirib juba korraldatavat sõitjateveo teenust varem antud liiniloa alusel. Ühe taotluse puhul paluti bussifirmat leida sobivamad kellaajad.
Teisel juulikuus toimunud liinilubade jagamise komisjoni istungil üks kolmest taotlusest rahuldati, teine lükati tagasi, kuna see häirib varem antud liinilubade aluse korraldatavat liinivedu ja ei ole täidetud väljumiste minimaalse ajalise vahe nõue peatustest. Kolmas liini lubatakse avada soovitud kujul, kui avalikul konkursil ei leita varem loobutud liinile vedajat. Tegu on Tallinna-Viljandi-Valga liiniga, kus bussifirma soovib sõita vaid Tallinna ja Viljandi vahel.