Airbus sai patendi ülikiirele reisilennukile

Aivar Õepa
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Airbusi ülikiire reisilennuki joonis patenditaotluselt.
Airbusi ülikiire reisilennuki joonis patenditaotluselt. Foto: Repro

Euroopa lennunduskontsern Airbus sai USAs patendi Concorde'i järglasele, ülikiirele reisilennukile, mis lendaks Pariisist Tokiosse kolme tunniga.

Patenditaotluse kohaselt ulatub lennuki kiirus 4,5 MACHini, ehk teisisõnu üle 5000 km/h. Lennuk lendab kolm korda kõrgemal kui praegused reisilennukid tavaliselt, 30–35 km kõrgusel, kasutades sinna jõudmiseks rakettmootorit. Horisontaallennul liigub lennuk reaktiivmootorite abil. Helibarjääri ületamisel tekkiva paugu leevendamiseks on lennuki deltakujulise tiiva otstes pööratavad stabilisaatorid, n-ö uimed.

Lennuk võib kanda 2-3 tonni ehk pardale saab ta võtta paarkümmend reisijat. 9000-kilomeetrise vahemaa Pariisist Tokioni kataks lennuk kolme tunniga – praegu kulub selleks lennuks 12 tundi.

Neli aastat tagasi teavitas Airbus esimest korda avalikkust, et töötab kolme eri tüüpi mootoritega ülikiire lennuki idee kallal. Nüüd jõudis see idee USAs patendini. Siiski ei anna ettevõte lootust, et Concorde'le ja TU-144-le lähiajal järeltulija ehitatakse.

«Airbusi grupp ja selle allüksused taotlevad igal aastal sadu patente, et intellektuaalomandit kaitsta,» ütles Airbusi pressiesindaja Guardianile. «Need patendid põhinevad tihti varases kontseptuaalses staadiumis ideedel ja iga patent ei jõua täieliku realiseerimiseni tehnoloogias.»

2011. aastal ütles Airbus, et sellise ülikiire lennuki idee jõudmine masstootmisse võtaks 30 aastat.

Airbusi teatel töötab ettevõte veel kahe projekti kallal, mille kiirused ulatuksid MACH 6-ni ehk 7000 km/h. Ühe projekti partnerid on venelased, teisel jaapanlased.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles