Ootused Eesti majanduse olukorrale on halvenenud

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Eesti Konjunktuuriinstituudi juht Marje Josing.
Eesti Konjunktuuriinstituudi juht Marje Josing. Foto: Peeter Langovits

Eksperdid hindavad Eesti majanduskliimat halvemaks kui veel kolm kuud tagasi, ent Konjunktuuriinstutuudi juhi Marje Josingu sõnul on olukord rahuldav.

Kolm kuud tagasi hindasid majanduseksperdid Eesti kliimat hindega 5,8. Nüüd on see 0,6 punkti võrra madalam ning langenud pisut alla pikaajalist keskmist. «2015. aasta majanduskliima hinne on langustrendis. Ekspertide prognoosid on kehvemad,» sõnas Josing. 

Lisaks juba pikemat aega püsinud probleemidele ehk nõudluse ja kvalifitseeritud tööjõu puudusele on ekspertide hinnangul lisandunud kaks uut – vähene usaldus majanduspoliitika suhtes ning ekspordibarjäär Ukraina ja Venemaa kriisi mõjul.

Need kaks tegurit mõjutavad ühteaegu ka ettevõtjate ja tarbijate hinnangule tuginevat tarbijausalduse indeksit, mis on pikaajalisest keskmisest madalam. Kui pikaajaline keskmine on sada, siis mullu juunis oli majandususaldus 98,4. Nüüdseks aga on see neli protsenti madalam. Langenud on nii tarbijate kui kõikide ettevõtlussektori kindlustunne.

Josingu hinnang on, et ettevõtjate kindlustunne jääb madalaks veel mõneks ajaks. «Praegu võib öelda, et ettevõtjad on suhteliselt ettevaatlikud, ebakindlad ja natuke sellised depressiivsed. Tunnetatakse, et nad on jäetud omaette,» kirjeldas Josing.

Tema sooviks on see, et ühiskond tunnetaks, et ettevõtjad viivad neid edasi. Seega oleks neid vaja ka rohkem kaasata. «Me paljusid maksuotsuseid tehes räägime üksikindiviidi tasemest ja mõtleme, et need on ainult vanaema gaasiarved köögis. Aga me ei tunnista seda, et tegelikult räägime ka ettevõtjate sisendihindade muutusest,» rääkis Josing, rõhutades, et iga maksuotsuse puhul on vaja vaadata riigi konkurentsivõimet.

Kui Eesti ettevõtjate ja tarbijate kindlustunne käib enam-vähem ühte jalga, siis Soomes on pilt teine – kuigi eksperdid hindavad Soome majanduse olukorda väga halvaks, siis tarbijad seda nii ei näe. «Soome tarbijate kindlustunne on minu jaoks natuke müstiline,» ütles Josing, selgitades lõhet heade sotsiaalsete garantiidega.  

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles