Microsofti värskeim veebibrauser Edge jõuab juuli lõpus kasutajateni suure tõenäosusega Eesti ID-kaardiga autentimise võimaluseta ning on seetõttu pannud muretsema riigi e-teenuste osutamise eest vastutajad.
Microsofti uus veebilehitseja saabub Eesti ID-kaardi toeta
«Microsoft Edge ei võimalda oma praeguses arendusjärgus Eesti ID-kaardiga autentida ning digitaalset allkirja anda,» ütles Postimehele on Windowsi tootejuht Baltikumis Rasmus Reimo.
Reimo sõnul on Microsoft, Riigi Infosüsteemi Amet (RIA) ja Sertifitseerimiskeskus selle funktsionaalsuse puudumisest teadlikud ning tegelevad tehnilise lahenduse välja töötamisega.
«Microsoft Edge veebibrauseriga saab e-teenuseid turvaliselt kasutada Mobiil ID-ga autentides ja allkirjastades. Kuni ID kaardi toe lisandumisega Microsoft Edge veebibrauserisse on kasutajatel ID-kaardiga autentimiseks ja allkirjastamiseks jätkuvalt võimalus kasutada Internet Explorer-it või mõnda muud veebibrauserit,» lisas Rasmus Reimo.
Täpsemalt 29. juulil kasutajateni jõudva operatsioonisüsteemiga Windows 10 on nimelt kaasas nii uus veebilehitseja Edge kui ka «vana hea» Internet Explorer 11.
ID-kaardi toe puudumine uues veebilehitsejas pani eelmise nädalal muretsema ka Riigi Infosüsteemi Ameti, mille juht Taimar Peterkop edastas kõigile riigiasutustele kirja soovitustega, kuidas uudses olukorras toimida.
«Brauser on nii uus, et beetaversioonides on probleemid mistahes kiipkaartidega, sealhulgas puudub Eesti ID-kaardi tugi. Ei saa välistada, et avalikkus nõuab sellele ID-tarkvaratuge olukorras, kus tootja pole veel loonud sirvijasse lisandmoodulite tuge,» seisab Peterkopi kirjas.
Ta tõdeb, et hetkel ei ole võimalik öelda, kui lihtsaks või keeruliseks on Microsoft teinud ID-tarkvara implementeerimise Edge brauseril. «Võimalik, et see osutub lihtsaks, kuid ei saa välistada, et mõni asjaolu venitab ID-tarkvara loomist EDGE-le näiteks aasta võrra.»
Kahjuks ei asu Internet Explorer Windows 10 puhul RIA teatel enam avaekraanil ning see tuleb arvutist üles otsida.
RIA teeb riigiasutustele ettepaneku, panna on veebikeskkondadesse bännerid, mis olenevalt kliendi operatsioonisüsteemist ja brauserist väljastavad olukorra kohta adekvaatseid hoiatusi.
«Avaliku e-teenuse jätkuvaks tagamiseks tuleb Helpdeskile planeerida tavalisest mõnevõrra suurem ressurss, teenindamaks sel perioodil keerulisse olukorda sattunud kasutajaid,» kõlab RIA soovitus.