Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Osula: Elron solgib turgu

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Kuigi Eesti bussiturul konkurents aina tiheneb, ei lase Eesti suuremad bussifirmad nina norgu, vaid meelitavad kliente uute pakkumistega.
Kuigi Eesti bussiturul konkurents aina tiheneb, ei lase Eesti suuremad bussifirmad nina norgu, vaid meelitavad kliente uute pakkumistega. Foto: Mootor Grupp

Eesti bussiturul on pingelised ajad – odavbussid sihivad ka meie turgu ja rongifirma elab täielikult riigi najal. Millised muudatused ootavad Eesti ühistransporduturgu, sellest rääkisid Mootor Grupi, Lux Expressi ja Eesti Bussi juhid.

«Kui mina poliitik oleks, siis ma ütleks, et vedage neid rongireisijaid juba tasuta. Massteenusel on oluline marketing ja turustamine, näiteks Lux Expressi käibest kümme protsenti läheb atraktiivse keskkonna hoidmisele. Kui Elron saab ligi 70 protsenti oma tuludest maksumaksjate rahast, siis ma ütlen et see on kõige räigem konkurentsisituatsiooni lõhkumine Eestis,» ütles Mootor Grupi juhatuse esimees Hugo Osula.

Mootor Grupp dirigeerib ühtlasi suurt osa Eesti bussiturust, omades nii piletisüsteemi Tpilet, bussifirmat Sebe, Lux Expressi ning viimase kaudu ka odavbussifirmat Simple Express.

Osula sõnul oleks konkurents ausam, kui riik hoiaks rongiliikluse puhul üleval infrastruktuuri – maksaks Eesti Raudteele otse kinni infrastruktuuri hoidmise ohutuse ja hooldamise kulud, ning Elron peaks oleks vabas konkurentsis bussiettevõtjatega. «Elron peaks sellisel juhul maksma ka iga reisija pealt 20 protsenti käibemaksu, nagu meie seda teeme,» lisas Osula.

Šotlane neid ei hirmuta

Hiljuti sisenes Eesti turule ka Šoti miljardäri Brian Souteri Superbus, kes oma 89-kohaliste bussidega pärast liiniloa saamist hakkab kahe-euroseid reise pakkuma Tallinna, Tartu, Pärnu ja Narva vahel. Nii Mootor Grupi juht Hugo Osula, Lux Expressi juht Hannes Saarpuu kui ka Eesti Bussi juhatuse esimees Gunnar Obolenski kinnitavad, et Superbusi nad ei karda ning konkurentsi tihenemine on pigem tervitatav.

Osula arvab, et kuigi konkurents tiheneb kõvasti, siis väiksemad bussifirmad oma uksi kinni panema ei pea. «Ka rongi tulles pole ükski bussiettevõte turult lahkunud. Liine on küll koondatud, aga see on seotud pigem sellega, et elanikkond on nii palju ümber paiknenud,» selgitas ta. Ta ütles, et enam ei saa hoidma käigus liine, mis loodi 20 aastat tagasi. «Riigi roll on vaadata seda, et kui nendel liinidel siiski vaja midagi käigus hoida, siis nemad peavad selle eest hoolitsema.»

Aeg ja konkurents on siiski tinginud selle, et paljud väljumised on suletud. «Jah, paljudes suundades on olnud väljumisi, mida on suletud. Samas pakume oma brändidega (Sebe, Lux Express ja Simple Express – toim.) mõnes kohas kokku kümme väljumist, kui me sealt ühe sulgeme, mis selle asja tähendus siis on?» rääkis ta.

Suletakse veel ka Viljandi-Valga suund Tallinnast, muudatusi on ka Lõuna-Eesti väiksemate linnade vahel Tallinnast tulles, väljumisi pannakse kinni ka Pärnu ja Kuressaare suunal. Ühtlasi on suletud ka üks Narva väljumine.

Muutused oktoobrist

«Tegelikult tahaksime näiteks Kuressaare suunal just mahtu suurendada, kuid tänane liiniluba sellisel kujul ei toimi ja me ei saa seda muuta,» selgitas Saarpuu. Seega oodatakse pikisilmi esimest oktoobrit, kui jõustuvad ühistranspordiseaduse muudatused, millega avatakse bussiveo turg konkurentsile ja nii on võimalik kaugliinidel saada liiniluba ka sellisele kellaajale, kus käib juba teise firma buss ja kuhu varasemalt liiniluba ei antud. «Kui esimesest oktoobrist võimalused avarduvad, siis lähme näiteks Kuressaarde tõenäoliselt hoopis uue sõnumiga,» ütles ta.

Eelmise nädalaga sarnased juhtumid, kus pooltühi buss pidi reisijad Võrru jätma, peaksid samuti esimesest oktoobrist lahenema. Eesti Bussi juht Gunnar Obolenski selgitas, et tegemist on puhtalt riigi bürokraatiaga. «Kui buss sõidab Tartust Pärnusse ja ta küsib endale piletimüügivõimekust Viljandis, siis öeldakse talle, et te võite Viljandis inimesi maha panna, aga mitte peale võtta, sest samal kellaajal väljub Pärnusse Viljandi buss ja sellega te segate teist vedajat.»

Panused pannakse mugavusele

Lux Expressi ootavad ees aga suured muudatused ning bussipark uueneb uute, veelgi mugavamate bussidega, mis peaksid liinile jõudma järgmisel aastal. «Me ei taha kõike välja öelda, aga kui need siia saabuvad, siis küll kõik näevad,» ütles Saarpuu ennustades uutele ultramugavatele bussidele suurt menu. «Näiteks meie ettevõtte üks kõige kasumlikumaid tooteid on Tallinn-Riia ja Riia-Vilnius liinidel opereerivad Lounge bussid, kus kõige kallimad kohad on väga pikalt sageli ette välja müüdud. Kaks päeva ette ei ole enam võimalik sinna pileteid osta,» rääkis ta.

Eksklusiivse tootega soovitakse ka autosõitjad bussi saada. «Ma arvan, et need, kes täna iganädalaselt oma Audiga Tallinna ja Tartu vahet sõidavad, siis kui me pakume neile mugavat ühistransporti, siis nad jätavad oma Audi koju ja sõidavad selle tee meie heade bussijuhtidega,» lubas Saarpuu.

Tagasi üles