Päevatoimetaja:
Sander Silm

Avtovaz tagasi kasumis

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: Arvet Mägi / Virumaa Teataja

Mullu pankroti veerel ära käinud Vene autotootja Avtovaz teatas, et tuli selle aasta esimese poolega kasumisse tagasi.

Avtovaz valmistab enimostetud Vene autot Lada, 25 protsenti firmast kuulub Prantsuse Renault’le.

Firma sõnutsi aitasid neid suurosaniku, riigifirma Russian Technologiesi poolt tagatud intressivabad laenud, samuti riiklik romuprogramm, mis kohaliku autoturu tänavu surnuist üles äratas.

Avtovazi esimese poolaasta netokasum oli 3,1 miljardit rubla ehk 100 miljonit dollarit. Mullu tõid esimesed kuus kuud firmale 19,6 miljardi rubla suuruse kahjumi.

Vene autoturg varises pärast finantskriisi 2008. aasta lõpus kokku, ähvardades Avtovazi hingusele saata ja hävitada ühtlasi Renault’ investeeringud Venemaal – millest viimane endale Prantsusmaa asemele suurimat turgu ootas.

Juulis andis Russian Technologies nõusoleku osta 730 miljoni euro eest uusi Avtovazi aktsiaid ning tõstis oma osaluse firmas 36,5 protsendi peale. Renault pani küll vastu Vene valitsuse survele omalt poolt raha süstida, kuid soostus aitama partnerit tehnoloogia ja oskusteabega 240 miljoni euro väärtuses.

Prantsuse firmale, mis omal ajal Avtovazi osaluse General Motorsi ja Fiati nina alt ära napsas, on kasumi tagasitulek kindlasti suureks kergenduseks.

Renault’ tootmisjuht Patrick Pélata ütles Financial Timesile möödunud nädalal Pariisi autonäitusel, et võib-olla hakkab Avtovaz neile varsti ka omalt poolt tulu tooma. «Neil lähevad asjad väga tempokalt ülesmäge,» ütles ta.

Renault aitab Avtovazil ühtlasi autovalikut uuendada, kuna viimastel aastatel on turuosa libisemas välismaiste sõidukite kätte.

2012. aastal tuleb Avtovazil välja esimene Renault’ odavautol Loganil põhinev mudel, millele järgnevad veel samal aastal ka Renault’ ja Nissani mudelid.

Renault loodab lõigata tulu Avtovazi madalatelt tootmiskuludelt, mis tulenevad sellest, et tehased asuvad Moskvast ja Peterburist kaugel. Et kulusid veelgi langetada, ostitakse võimalusi hankida üha enam autoosi kohapealt.

Pélata ütles, et Togliattis viibib regulaarselt ligi 100 Renault’ inimest.

«Ettevõte on muutunud, olukord normaliseerumas,» ütles ta.

Moskvas baseeruv Association of European Businesses teatas, et aastatagusega võrreldes oli Vene automüük augustis 51 protsenti parem. Märtsis käivitatud romuprogrammi alusel saavad inimesed riigi poolt 50 000 rubla juurde, kui 10-aastase või vanema auto uue vastu vahetavad.

Skeem kehtib üksnes kohapeal valmistatud masinatele – millest enamik on Ladad.

Copyright The Financial Times Limited 2010.

Märksõnad

Tagasi üles