General Motors paneb aasta lõpuks kinni Antwerpeni Opeli tehase, kuna ei ole leidnud enda asemele sobivat investorit.
Opeli tehas Belgias läheb hingusele
Selle eile teatavaks tehtud otsusega on ühtlasi ühel pool GMi Euroopa osakonna ümberkorralduste ümber kestnud segadused.
GM koondab Opeli kasumisse toomise nimel Euroopas ligikaudu 8000 töökohta. Opel Astra kabrioletti ja kolmeukselist varianti tootva Antwerpeni tehase sulgemise plaanid tehti teatavaks juba jaanuaris.
Seejärel kutsuti kokku valitsuse, ametiühingute ja juhatuse liikmetest koosnev töögrupp, et arutada tehase päästmise võimalusi.
Belgia on elanud üle mitmete autotehaste sulgemised ning nõuab nüüd välismaistelt firmadelt, et selliste plaanide puhul tuleb töötajatega kõik detailideni läbi arutada ja alternatiive otsida.
Jaanuari seisuga töötas Antwerpeni tehases 2606 inimest.
Aprillis leppis GM Belgia ametiühingutega kokku töötajate väljaostmise plaani. Pärast seda on lahkunud ligikaudu 1250 inimest.
Läbirääkimistega kursis oleva allika sõnutsi arutas GM erinevaid võimalusi investoritega USAst, Hiinast ja mujaltki, kuid elujõulist äriplaani ei olnud kellelgi. «Tootmine jätkub Antwerpenis kuni aasta lõpuni,» ütles firma. «Pärast seda tootmine seiskub ja tehas suletakse.»
GM hakkas mullu pärast pikka viivitamist Opelit ümber korraldama ja üritab kahjumitele Euroopas piiri panna. Kogu see ettevõtmine on veninud väga pikale.
Muuhulgas jõudis USA valitsuse kontrolli all olev GM juba kuulutada välja ka kahjumis «rootslase» Saabi pankroti, mis siiski viimasel hetkel Hollandi firmale Spyker Carsile müüdi.
GMi tehaseid on Euroopas veel seitse: kolm Saksamaal, kaks Suurbritannias ja üks nii Hispaanias kui Poolas.
Peale GMi on Euroopas finantskriisi kiiluvees tehase sulgemise plaanidest teatanud vaid Fiat ja Jaguar Land Rover.
Itaalia grupp lööb hingekella oma tehasele Sitsiilias, Termini Imereses.
Jaguar Land Rover on lubanud käesoleva aastakümne keskpaigas panna kinni ühe oma tehastest Suurbritannias West Midlandsis. Aastavahetuseks on omanikfirma Tata Motors lubanud täpsustada, kumba neist silmas peetakse.
Copyright The Financial Times Limited 2010.