Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Taisto Liinid: ühe euroga kõiki Eesti reisijaid ära ei vea

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Siiri Liiva
Copy
Eestis on odavad piletid kasumlikud ainult pikkadel liinidel.
Eestis on odavad piletid kasumlikud ainult pikkadel liinidel. Foto: Ülla Tamm / Valgamaalane

Lux Expressi tänases teates bussipileti hindade alandamisest ühe euroni ei näe Taisto Liinid midagi revolutsioonilist ning valdavalt maakonnaliine teenindav Go Busi puudutab sellest tingitud hinnasõda väga vähe.

«Lennunduses on sellised lähenemised toiminud aastaid ja nüüd IT-süsteemide arenedes jõudnud ka bussindusse,» sõnas Landrat.

Küll aga tõi ta välja, et selliste odavlahenduste puhul tuleks tavalisel bussireisijal mõista, et nii odava hinnaga ei müüda välja mitte kõiki bussi istekohti, vaid ainult teatud piiratud arv. «Neid jagub neile, kes pileti varakult ette ära ostavad,» märkis Taisto Liinide veokorraldaja. Reeglina selliseid odavaid pileteid hiljem ümber vahetada või tagastada ei saa.

Üldiselt on kõigil bussifirmadel hea ülevaade oma reiside täituvusest ja reeglina jääb nädala lõikes igale reisile ka vabu kohti. «Nüüd ongi lähenemise küsimus – kas bussifirma otsustab need istekohad jättagi tühjaks või müüa see keskmiselt vabaks jäävate istekohtade arv igal reisil näiteks ühe või kahe või kolme euroga maha,» selgitas Landrat.

Tema sõnul on nädala sees, kui liigub vähem rahvast, selliseid odavaid istekohti ilmselt rohkem, nädala lõppudel aga vähem, see oleneb juba konkreetsetest IT-lahendustest. Küll aga rõhutas ta, et sellisel juhul ongi see bussifirmadel valikute küsimus – kas võimaldada inimestel näiteks mugavalt üle istmepaari üksinda istuda või müüa bussis kõik istekohad pilgeni välja.

«Kui vaadata näiteks Brian Souteri lähenemist teistes riikides, kus sõidetakse umbes 84-kohaliste kahekordsete bussidega, siis sellisel juhul ei ole mingi probleem müüa 20–30 istekohta näiteks üks euroga maha, see hind on mõeldud konkurentidelt rahva äratõmbamiseks,» märkis Landrat. Ülejäänud istekohad müüakse aga juba tavapärase hinnaga välja ning teatud arvu viimaste piletiostjate käest küsitakse juba ka koefitsiendi võrra kallimat hinda.

Küll aga ütles Taisto Liinide veokorraldaja, et sellised piletimüügilahendused toimivad ainult suurte linnade vahelises bussiliikluses, kus üldse on füüsilisest inimesi, kes bussiga sõidaksid. «Paraku Eestis on maapiirkondades juba nii vähe inimesi, et võib küll sõita odava hinnaga, kuid juba füüsiliselt ei ela piirkondades nii palju inimesi, et odavast piletihinnast tingitud käibe langust saaks kompenseerida reisijate arvu kasvuga – see on kõik juba Eestis äraproovitud,» märkis ta.

Muuhulgas tõi ta välja, et Taisto Liinid on juba viimased 15 aastat pakkunud odavaid bussipileteid, mistõttu ei valmista ettevõttele sellise ärimudeli järgimine probleeme. «Kindlasti valmistume ka meie turu avamiseks sügisel, võimalikuks konkurentsi tihenemiseks ning näeme siin omi võimalusi,» lisas ta.

Go Busi juhataja Enn Randmaa sõnul puudutab bussipiletite hinnavaidlus neid üpris vähe, kuna see käib ennekõike nende vahel, kes teenindavad suurlinnadevahelisi ekspressliine.

«Go Busi liinid ei ole suurlinnade vahelised, sõidame pigem tihedamate peatustega liine,» sõnas Randmaa. Kui üldse, siis puudutab see ehk ainult bussifirma Pärnu–Tallinna suunda. «Loomulikult jälgime turuolukorda ning tegutseme vastavalt sellele,» sõnas Go Busi juht.

Tagasi üles