Päevatoimetaja:
Sander Silm

Lenduriks Indias: 35 minutit õppesõitu kõrvalistmel

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Urho Meister
Copy
Air India A310-300 maandumas vihmast märjale rajale.
Air India A310-300 maandumas vihmast märjale rajale. Foto: Christian Junker/Flickr

Anupam Verma võib ette näidata tunnistuse, mille kohaselt on tal lennustaaži 360 tundi. Mees tunnistab, et tegelikult tuli tal paberi omandamiseks vaid 35 minutit kaaspiloodi istmel istuda.

Vaese farmeri pojana sai Verma valitsuselt 2,8 miljonit ruupiat (44 000 dollarit) toetust, et kommertslenduriks õppida, kirjutab Bloomberg Business. Lennukool võttis raha ilusti vastu ning kinnitas talle, et saadud kogemusest piisab.

Nagu kinnitavad kohtudokumendid, küsitletud piloodid, regulaatorid ja analüütikud, on selliseid lendureid Indias tosinate kaupa.

«Aga kui õhus kriisiolukord tekiks? Mul poleks aimu ka, kuidas ja kuhu maanduda,» ütles Verma (25). «Me ei tapaks üksnes reisijaid, vaid me võiksime kukkuda mõnda külla ja tappa hoopis rohkem inimesi.»

Viimase kümnendiga on Indias hakanud vohama odavlennufirmad, tekitades nõudluse sadade uute lendurite järele. 2011. aastal vaatas valitsus üle enam kui 4000 lenduri litsentsid. Uurimise tulemusi ei avalikustatud.

Endise lenduri ja nüüdse lennuohutuskonsultandi Mohan Ranganathani sõnutsi avastati auditi käigus rikkumisi enamikes India lennukoolides. «Lennutunde näidati ette lennukitega, mis ei olnud isegi sõidukõlbulikud. Ühel lennukil ei olnud mootoreidki, aga sõitu oli kogunenud mitusada tundi,» ütles Ranganathan.

Lennutundidega liialdamine on olnud Indias tavaks juba 1960ndatest alates, ütles 40 aastat Indias lennanud ja tänaseks pensionil komandör, kes palus oma nime mitte avaldada.

Ta rõhutas, et lennufirmad jõuavad üsna pea selgusele, kui litsents on võltsitud – inimene ei oska lennata. Vallandada neid aga ei saa, sest paberid on korras. Lennufirmadel ei jää siis muud üle, kui uusi töötajaid omal kulul lendama õpetada.

Tagasi üles