Päevatoimetaja:
Aimur-Jaan Keskel

Ryanair: loodame teenindada 300 000 reisijat

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Ryanairi Kesk- ja Ida-Euroopa müügi- ja turundusdirektor Laszlo Tamas oli eile enesekindel: endale loodetakse meelitada kuuendik Tallinna lennujaama läbivatest reisijatest.
Ryanairi Kesk- ja Ida-Euroopa müügi- ja turundusdirektor Laszlo Tamas oli eile enesekindel: endale loodetakse meelitada kuuendik Tallinna lennujaama läbivatest reisijatest. Foto: Peeter Langovits

Odavlennufirma Ryanair avab selle aasta lõpus ja järgmise alguses Tallinnast seitse uut lennuliini Euroopa sihtkohtadesse, lootes esimesel aastal teenindada 300 000 reisijat. Estonian Air uues tulijas endale konkurenti ei näe, sest hinnas ei suudeta Iiri firmaga kunagi konkureerida.


Tallinna Lennujaama turundusdirektor Erik Sakkov avaldas eile heameelt selle üle, et lõpuks õnnestus lennujaamal käed lüüa Ryanairiga, kelle tulekut on Eestisse oodatud aastaid.

Sakkov ei teinud saladust, et põhiline, mida üks Ryanairi-sugune lennufirma oma sihtlennujaamade valikul taga ajab, on võimalikult soodne hind ehk teisisõnu soodsad lennujaamamaksud.  

Seda rõhutas ka Ryanairi Kesk- ja Ida-Euroopa müügi- ja turundusdirektor Laszlo Tamas. Nimelt oli üks põhjustest, miks Iiri odavlennufirma otsustas siia laieneda, just asjaolu, et valitsus eraldab Tallinna lennujaamale järgmise aasta eelarvest 65 miljonit krooni julgestus- ja päästekulude katteks.

Et Tallinna lennujaamale on Ryanair äärmiselt oluline partner, kinnitavad ka arvud. Nimelt loodab Tallinna lennujaam järgmisel aastal teenindada 1,8 miljonit reisijat. Ryanairi plaan näeb aga ette seitsmel uuel liinil teenindada tuleval aastal 300 000 reisijat. Kui see eesmärk saab täidetud, moodustab Ryanairi panus Tallinna lennujaama läbivate reisijate koguarvust kuuendiku.

Sakkovi sõnul näitavad need arvud, et odavlennufirmal on Eesti suunal tõsised plaanid, lisades, et jääb vaid üle aimata, milliseid arve sihib lennufirma näiteks paari-kolme aasta pärast.

Tamas andis mõista, et kui ettevõte peaks näiteks järgmise aasta keskpaigas aduma, et uutel liinidel läheb hästi ja seatud eesmärgid saavad täidetud, võib lennufirma lisada nii uusi sihtkohti kui ka tihendada olemasolevate lennuliinide graafikut.

Ryanairi kalkulatsioonide kohaselt peaksid lennufirma Eestisse toodavad välisturistid siia aastas jätma hinnanguliselt 50 miljonit eurot ehk ligi 800 miljonit krooni.

Tamasi sõnul tähendaks lennufirma Eestisse toodavate n-ö uute turistide hulk seda, et ka Eestis tekib nende teenindamiseks juurde umbes 300 töökohta, seda nii toitlustus- kui majutussektoris.

Meie lõunanaabrite juures on Ryanair esindatud juba aastaid ning see kajastub ka arvudes.

Näiteks Riiast lennutab ettevõte reisijaid 14 sihtkohta ning eelmisel aastal teenindati 850 000 reisijat. Selle aasta prognoos näeb ette 900 000 – 950 000 reisija teenindamist. Kaunasest lendab odavlennufirma aga pea paarikümnesse sihtkohta ja sel aastal teenindatakse üle miljoni reisija.

«Tallinna lendamisel oleks mu esimene valik Estonian Air, kui nende hind oleks konkurentsivõimeline. Odavlennufirmadest eelistan kindlasti Easyjeti,» ei olnud tihti Eesti vahet sõitev Briti ärimees Peter Woolsey Ryanairi tulekust erilises vaimustuses, kinnitades, et Iiri firmal on suhteliselt halb maine.

«Ryanairiga reisides on alati tunne, et klient on seal vaid lennufirma mugavuseks ja kasumiks,» tõdes ta. «Nüüd on Tallinnast reisija huvide küsimus, kas teised lennufirmad langetavad konkurentsi tihenedes hinda,» tõdes ta, lisades, et Ryanairiga sõidavad valdavalt väga hinnatundlikud reisijad.

Samas on viimase majandusaasta 341 miljoni euro suuruse maksude-eelse kasumiga lõpetanud Ryanairi odavus reisija jaoks suhteline, sest juurde tuleb maksta pea iga asja eest. Lisaks on lennureisija jaoks olulised väljumisaeg, lennujaama kaugus linnast ja muud kaudsed kulud, mis kokkuvõttes võivad esmapilgul odava pileti hoopis kallimaks muuta, tõdes Woolsey.

«Kindlasti ei hakka Estonian Air nüüd seitsme euroga pileteid müüma,» kinnitas Estonian Airi president Andrus Aljas, kelle sõnul Ryanairil on üle ilma kümneid miljoneid kliente ja äris kehtib massiefekt.

Aljas tunnistas, et hinna osas ei suuda nad Ryanairiga iialgi konkureerida ja Estonian Air investeerib pigem kvaliteeti ehk panustab kliendile, kes hindab lennumugavust ja oma aega.

Air Balticu asepresident Janis Vanags ei tahtnud konkurendi tegemisi ja võimalikku hinnalangetust kommenteerida.

Arvamused

Andrus Aljas
Estonian Airi president

Muretsemiseks Estonian Airil seoses Ryanairi tulekuga põhjust pole – Eesti turul kliente jagub. Samas on Estonian Airi ja Ryanairi ärimudelid täiesti erinevad: meie teenindame peamiselt äriklientuuri, Ryan­air keskendub aga hinnatundlikumale kliendile.

Oleme aastaid lennanud samadesse sihtkohtadesse ka selliste odavlennufirmadega nagu EasyJet ja Norwegian ja kenasti hakkama saanud.
Kuna Ryanairi puhul on tänu nende rahvusvahelisele võrgule tegu väidetavalt maailma suurima reisibürooga, on nad suutelised siia tooma palju välisturiste. Kindlasti aktiviseerub Ryanairi tulekuga inglise turistide tulek Eestisse.
------------------------
Sigre Luts
Eesti Hotellide ja Restoranide Liidu tegevjuht 

Uue lennufirma Eestisse tulek on hea uudis meie turismisektorile. Seda probleemi ei teki, et meie majutusasutustes kohtade puudus tekiks – praegu on pakkumine nõudlusest tunduvalt suurem.

Pigem ootabki meie turismisektor järgmisel aastal turistide hulga kasvu, seda seoses Tallinna kultuuripealinna programmiga. Kui palju võiks Ryanairi tulekuga hotellides ja restoranides töökohti juurde tekkida, on raske öelda. Kui uute turistide arvu kasv on pidev, võib see muutust tähendada ka töökohtade osas. 
--------------------------
Janis Vanags
Air Balticu asepresident

Air Baltic on aastaid öelnud, et lennunduse valdkonnaga seoses pole Eestil olnud strateegilist mõtlemist.  Lennujaamatasud on Eestis olnud kõrged, Eestis on Baltimaade kõige kallim lennujaam. On ju fakt, et lennundus loob võimaluse eksportida, aitab luua uusi töökohti, tuua riiki turiste ja seega ka raha.

Eesti valitsuse viimase aja tegevused on samas demonstreerinud, et riik on aru saanud: lennundus siiski on tähtis valdkond. Selle kinnituseks on nii Estonian Airi tagasiostmine kui ka lennujaamatasude alandamine järgmisel aastal. 

Ryanair

•    2004. aastal teenindati ca 20 miljonit reisijat

•    Sel aastal teenindatakse 73,5 miljonit reisijat

•    Euroopas lennatakse 28 riiki, 161 sihtkohta

•    Teenindatakse 1100 lennuliini

•    Päevas tehakse 1500 lendu

•    Praegu on Ryanairil ca 250 lennukit

•    2013. aastaks ulatub lennukite arv  umbes 300nining eesmärk on teenindada 85 miljonit reisijat

Ryanairi lisatasud

•    pagas 237 krooni üks ots

•    eelisjärjekorras pardale 63 kr

•    SMS-teavitus 16 kr

•    tualetimaks 15,65 kr

•    kaardimakse tasu 133 üks makse

•    administratiivkulu 78 kr üks makse

Tagasi üles