Finantskriisis kõvasti kannatada saanud ärilennukite (business jet) tootjad ootavad, et sel aastal kasvab arenenud majandusega riikides nõudlus ka nende toodangu järele.
Ärilennukite turg on taas kasvamas
Aastatel 2008-2010 kahanes ärilennukite turg ligi poole võrra, sest paljud ettevõtted USAs ja Euroopas vähendasid oma ärilennukite kasutamist või loobusid neist üldse, et kärpida kulutusi, kirjutab Reuters.
Analüüsifirma IHS Aerospace, Defence & Security andmeil oli ärilennukite turg mullu 22,34 miljardit USA dollarit. Tänavu ootavad analüütikud turu kasvu 10 protsendi võrra 24,61 miljardi dollarini.
Kasv tuleneb peamiselt väiksemate ja säästlikumate lennukite müügist, mille hind ulatub paarist miljonist dollarist 26 miljonini, ennustab IHS.
«Paljudele ettevõtetele pole väiksema ärilennuki hind enam liiga kõrge ning see pole üldse ka paha investeering, vaadates esimese klassi lennupiletite hindu,» ütles Reutersile IHSi vanemanalüütik Ben Moores.
Suuremad ettevõtted ärilennukite sektoris on Kanada Bombardier, Brasiilia Embraer, Prantsuse Dassault, USA Textronile kuuluv Cessna ja General Dynamicsile kuuluv Gulfstream.
Perspektiivne äri on meelitanud teistele lisaks ärilennukite sektorisse ka Jaapani Honda, kelle Põhja-Carolina osariigis paiknev tütarettevõte Honda Aircraft Company on valmis saanud esimesed HondaJetiks kutsutavad lennukid. Kahe GE Honda HF120 reaktiivmootoriga seitsmekohalise lennuki baashind Euroopa turul on 4,1 miljonit eurot. Parasjagu on esimesed HondaJetid reklaamturneel Euroopas, neid saab näha Šveitsis, Poolas, Suurbritannias ja Saksamaal.
Siiski ei ole sektoris kõik päikeseline. Näiteks Bombardier kärpis hiljuti oma ärilennukite divisjoni töökohti 1750 võrra. Põhjus on vähene nõudlus Hiina, Venemaa ja Ladina-Ameerika turgudel.
Hiinas, kus ärilennukite õhulaevastik on kasvanud keskeltläbi 20 protsenti aastas viimasel kümnendil, on majanduskasvu aeglustumine ja korruptsiooni väljajuurimise katsed suurfirmades pannud pidurit ka uute ärilennukite ostmisele. Erinevalt USA ja Euroopa klientidest hiinlased aga kokku ei hoia, kui lennuki ostuks läheb: sealsel turul on suurim nõudlus pigem keskmiste ja suurte ärilennukite järele, hinnaga kuni 72 miljonit dollarit tükk.