Päevatoimetaja:
Angelina Täker

Uber töötab Eestis «mustalt»

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Toimetaja: Hanneli Rudi
Copy
Tallinnas saab Uberi auto pea sama kiiresti kui Pariisis.
Tallinnas saab Uberi auto pea sama kiiresti kui Pariisis. Foto: Reuters / Scanpix

Eelmisel nädalal Tallinnas tegutsemist alustanud Uber pole Eestis oma tegevust ametlikult registreerunud ja ettevõte alles otsib võimalusi oma tegevuse legaliseerimiseks.

«Autojuhtidele (tegevus)lubasid ei väljastata,» selgitas Eesti rahvusvaheliste autovedajate  assotsiatsiooni reisijateveoekspert Tarvi Viks.  Kuni üheksakohalise sõidukiga tasulist sõitjateveo teenust (v.a taksoveoteenust) osutavatele autojuhtidele ei ole kehtestatud ka täiendavaid kvalifikatsiooni nõuded.  Piisab vastava kategooria lubade olemasolust.

Küll aga peab tegevusluba peab olema veoteenust osutaval vedajal ja igal kasutataval sõidukil peab olema ühenduse tegevusloa tõestatud koopia. Viksi sõnul ei ole seda, kas ühenduse tegevusluba taotlev ettevõtja on Uberiga seotud, võimalik menetlusprotsessis tuvastada. «Ükski Uberi nime kandev ettevõtja ei ole ühenduse tegevusluba taotlenud,» lisas ta

Uberi Eesti esindaja Alex Lobovi sõnul suhtlevad nad sõidujagamisele sobiva õigusliku raamistiku leidmiseks  mitmete poliitikakujundajatega, teiste hulgas riigikogu, majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi, Eesti Ettevõtluse Sihtasutuse ja Tallinna linnavalitsusega.

 Ka otsib firma aktiivselt võimalusi, et sobituda kehtiva juhuvedude lubade raamistikuga ja selleks valmistatakse vajalikke dokumente ette.

«Samuti soovime me arutada uue õigusliku raamistiku loomist, mis sobib tänapäeva digitaalmaailma rakenduspõhistele teenustele nagu meie uberPOP, sest me soovime olla õiguslikult reguleeritud,» kinnitas Lobov.

Kui palju Uberi sõidukeid Eestis juba ringi vurab, ei soovinud ta avalikustada. «Me ei aruta autojuhtide arvu avalikult, sest platvormi kasutavad juhid ei ole palgalised töötajad ning kasutavad platvormi vastavalt oma soovidele ja päevakavadele, seetõttu on uberPOPi juhtide arv ka pidevas muutumises,» põhjendas ta.

Tallinnas kiirem kui New Yorgis

Lobovi sõnul üritab firma jõuda Tallinnas tasemeni, mis lubab pakkuda autot paari minuti jooksul.

«Viis päeva pärast Tallinnas tegevuse alustamist on keskmine sõiduki eeldatav saabumisaeg 4,9 minutit, mis on juba kiirem kui New York Citys ja päris lähedal teenuse tasemele Pariisis, mis meid hetkel küll ületab, kuid mitte paljuga,» rääkis Lobov.

Lobovi sõnul on maksuametiga asjade korda ajamine jäetud iga juhi enda hooleks.

«On oluline teada, et Uber ei värba juhte, vaid tegemist on eraoperaatoritega, kes tasuvad ise oma maksud,» rääkis ta.  Lobovi sõnul omavad kõik Uberi autojuhid maksude deklareerimiseks oma tegevuse täielikku ajalugu ning kasutavad seda infot oma maksude korrektsel deklareerimisel.

 «Uberi süsteem on sularahavaba, tuues läbipaistvust majandusharusse, mis on sularahapõhine ning kus mureks maksudest eemale hoidmine,» toonitas Uberi esindaja.

Maksu- ja tolliameti pressiesindaja Rainer Lauritsa sõnul peavad regulaarselt teenust või kaupa müüvad inimesed end registreerima kas osaühingu, aktsiaseltsi või FIEna ehk registreerima oma ettevõtlusvormi ja vastavalt kehtivale seadusele täitma kõiki kohustusi (sh maksukohustusi), mis sellega kaasnevad.

Tagasi üles