E-sigareti müüjalt üksnes e-sigari tellinud inimene pidi pärast kinni maksma ka talle saadetud sigarivedeliku komplekti, kuigi kokkulepe selles osas puudus.
E-sigareti müüja esitas kokkulepitust kõrgema arve
Tarbija ostis veebruari alguses telefonimüügi käigus e-sigarette müüvalt ettevõttelt NeoSmoke musta värvi e-sigari Neosmoke M, mis maksis 39 eurot. Sigareti müüja saatis kauba ostjale kulleriga, mille viimane võttis pakki avamata vastu.
Seda lahti tehes avastas inimene aga, et NeoSmoke on saatnud talle lisaks kokkulepitud e-sigarile ka sigarivedeliku komplekti, mille hinnaks oli 19,9 eurot. Lisaks oli pakki lisatud ka liitumisleping, mille osas ei olnud tarbija telefonimüügi käigus müüjaga kokku leppinud.
Kuigi ta maksis kohe ettevõtjale nõutud 58,09 eurot ära, pöördus ta pärast arve maksmist NeoSmoke poole ning ütles, ei soovi ostetud toodega ega olla ka liitumislepinguga seotud. Kaupleja oli sellega nõus, kuid palus ostjal tagastada ka ostetud kauba.
Veebruari keskpaiga esitas ostja tarbijakaitseametile kaebuse, milles avaldas, et on toote ostnud müüja eksitavate selgituste tõttu. Kuigi NeoSmoke müügiinimene oli talle telefoni teel selgitanud, et e-sigari toime ja maitseomadused on sarnased tema poolt tarvitatava suitsuga, ei mainitud telefoni käigus kordagi, et tootele lisandub vedelike pakett ning liitumisleping.
E-sigareti müüja oli aga seisukohal, et ostja oleks pidanud peale paki avamist tutvuma selles olnud lepingu tingimustega ja alles seejärel asuma toodet kasutama. NeoSmoke esindaja sõnul on peale toote kasutamist võimalik leping lõpetada üksnes e-sigari väljaostmisega.
Tarbijakaitseameti menetluses pooled kokkulepet ei saavutanud, mistõttu suunati tarbija kaebus lahendamiseks tarbijakaebuste komisjonile. Tarbijakaebuste komisjon otsustas oma 18. mai otsuses, et rahuldab tarbija kaebuse, mille tulemusel peab NeoSmoke tagastama talle nii e-sigari kui selle vedelike eest tasutud summa.
Komisjon põhjendab oma otsust sellega, et e-vedelike paketi ja liitumislepingu saatmine olid seaduse järgi tarbijale tellimata asjade saatmine ehk siis tegemist oli tellimata teenuse osutamisega. Seetõttu puudus ka tarbijal kohustus e-vedelike eest tasumiseks ja kauplejal tuleb tarbijalt selle eest saadud 19,9 eurot tagastada.
Lisaks, kuna tarbija loobus e-sigari müügilepingust seaduses ette nähtud ajal, see tähendab 14 päeva jooksul, siis lasub tarbijal kohustus e-sigaret müüjale tagastada ning kaupleja on kohustatud tagastama tarbijale selle ostuhinna ehk 39 eurot.
Kuigi komisjon möönis, et kauplejal on õigus nõuda tarbijalt tagastatud asja väärtuse vähenemise eest proportsionaalset hüvitist, ei pidanud komisjon seda summat märkimisväärseks, kuna ostetud e-sigar oli jätkuvalt pakendis ja selle puudusid välised kahjustused.
NeoSmoke esindaja Sirli Haaviku sõnul saadabki ettevõte igale nende kaudu e-sigareti ostjale kulleriga kolmest e-vedelikust koosneva komplekti, kuna see annab e-sigareti algsest maksumusest 50-protsendilise soodustuse, kuid kohustab samal ajal neid ka liituma igakuise e-vedelike tellimuslepinguga.
Vastupidiselt kliendi väitele kinnitab ta, et teavitasid teda sellest ka telefonikõnes. «Sellekohane info on olemas ka kodulehel ja lepingus,» ütles Haavik. Kui klient ei soovi tavahinnast soodsamalt e-vedelikke igakuiselt saada ja end lepinguga siduda, on tal võimalus e-sigarett tavahinnaga välja osta.
«Oleme tarbijakaebuste komisjoni otsusega igati nõus ja juba 19.05.2015 sai kliendilt küsitud kontonumber ülekande tegemiseks,» märkis Haavik.