Täna hommikul taas kordunud kaardimaksesüsteemi häired suutis süsteeme haldav Nets Estonia likvideerida kella 10.34-ks, viga on nüüd üles leitud ja selle kordumise vältimiseks tuleb muuta andmebaase.
Kaardimaksed töötavad taas
«Olid probleemid andmebaasiga ja kaasame pankade spetsialiste, et uurida, miks probleemid ilmnesid,» selgitas Nets Estonia juhataja Raivo Tinn. Ta nentis, et täna kordus põhimõtteliselt eile ilmnenud viga.
Tinni sõnul ei suudetud eile viga tuvastada, kuid täna on selleks kaasatud spetsialiste. Vea parandmiseks tuleb viia sisse muudatused andmebaasi. «Teeme kõik, et probleem ei korduks,» rääkis ta. Nets Estonia juhataja kinnitusel ei puudutanud katkestused telefonipanga ülekandeid. Krediitkaartide osas olukord varieerus – nende krediitkaartidega, millel on offline-limiit, sai maksta.
SEB kommunikatsioonijuht Evelin Allas ütles selliseid krediitkaarte kommenteerides, et MasterCardi kaardikeskuses on ettenähtud erinevad võimalused kuidas saaks klienti aidata kaardiga maksmise juhul, kui esinevad tehnilised probleemid või ühenduse side on maas.
«See annab võimaluse klient/kaart ära teenindada, samas suuresti sõltub see terminali (POS-i) võimekusest ehk terminali seadistustest,» selgitas Allas.
Täna hommikul andis Nets Estonia teada, et alates kella 7.15-st hommikul võib taas esineda tõrkeid kaardiga maksmisel. Ettevõtte teatel esines nende arvutisüsteemis tõrkeid, mille tagajärjel on häiritud kaartide kasutus sularahaautomaatides ning kaardimaksetega müügikohtades.
«Probleemi ei suudetud tuvastada ja tõrgete arv on 15–25 tõrget minutis,» ütles Nets Estonia juhataja Raivo Tinn kella 9 ajal hommikul. Probleemide kõrvaldamiseks starditi arvutisüsteemid uuesti.
Postimehele teadaolevalt esines hommikul tõrkeid SEB Panga kaartidega maksmisel, Swedbanki maksed läksid valdavalt läbi. Swedbanki pressiesindaja Mart Siilivase sõnul läksid läbi need Swedbanki maksekaartidega sooritatud maksed, milleks kasutatakse panga enda makseterminale.
Neid on üle Eesti üle 13 000 ja kasutusel on need näiteks Selveri, Rimi ja Prisma kauplustes. Lisaks ka Tallinna ja Tartu kaubamajades ning Neste tanklates. Swedbanki kliendid saidka sularaha panga enda sularahaautomaatidest välja võtta.
«Hetkel ei tööta ristkasutus ehk siis teise panga kaardiga ei saa võtta välja raha teiste pankade automaatidest ning ei saa maksta teiste pankade makseterminalides,» selgitas Swedbanki pressiesindaja kella 10 ajal hommikul.
Swedbank ei plaani kahel päeval aset leidnud tõrgetega seoses Nets Estonia vastu kahjunõuet esitada. «Praegu tegeleme oma klientidega ja loomulikult hoiame end kursis NETSis toimuvaga,» ütles Mart Siilivask.
Ka SEB Panga kommunikatsioonijuhi Evelin Allase sõnul on olulisem see, et süsteem taas tõrgeteta tööle hakkas, kuna Nets Estonia poolt pakutava teenuse puhul on tegu kõikide pankade kliente puudutava väga olulise teenusega.
«Tähtis on, et Nets Estonia leidis lahenduse tõrgete põhjusele ja omalt poolt pakume neile vajadusel igakülgset tuge,» ütles Allas. Olukorra põhjalikuma analüüsiga tegeleb pank siis, kui tõrked on lõplikult kõrvaldatud.
Reisirongide teenindajate tööd kaardimaksesüsteemide häired väga ei mõjutanud. Elroni kommunikatsiooni- ja turundusjuhi Mai Vahtriku sõnul sai kaardimakse häirete ajal pangakaardiga maksta nii diiselrongides kui kassas, kus esines vaid üksikuid tõrkeid.
Elektrirongides sai maksevahendina kasutada Elroni sõidukaarti ja sularaha. «Elroni sõidukaardi kasutamist häired ei takista,» lisas Vahtrik.